Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 337393 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af AF Møller - P00... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. januar 2016 - 1:00
Nyt KL - projekt:

Den svære lokalplanlægning under lup

Mere kompleksitet og mindre tid udfordrer kommunernes lokalplanlægning. Et nyt projekt med 11 kommuner og KL sætter nu fokus på at få mere kvalitet og effektivitet ind i processen.

Lokalplanlægningen fylder meget i udviklingen af vores byer, men redskabet har også været kritiseret i de seneste år. Et nyt projekt fokuserer nu på at metodeudvikle lokalplanredskabet med udgangspunkt i både plansituationen, de interne og eksterne processer og med større fokus på inddragelse af aktører og interessenter. Projektgruppen består af en bred vifte af kommuner, og spændet viser netop en udbredt interesse for at udvikle lokalplanlægningen og -planerne. Projektet løber fra november 2015 til maj 2016.

Stigende kompleksitet og tidspres

Lokalplanlægningen i kommunerne er mange steder præget af en enorm kompleksitet i både byer og yderområder pga. behov for omstilling. 

- Det er vanskeligt at ramme byernes hurtige omstilling med de redskaber, vi har i dag, og det gør det sværere at sikre kvalitet i planlægningen. Vi bliver udfordret af en stigende kompleksitet, og samtidig skal alting ske med større hastighed, udtaler Thomas Chapelle, projektleder fra Københavns Kommune. 

Han ser den stigende kompleksitet i kombination med et øget tidspres, som en af hovedudfordringerne. Det er mange andre planchefer enige i, for behovet for omdannelse fylder også i de mindre byer. 

Tid kan være et kvalitetsparameter, men det er vigtigt at skelne mellem ’konstruktiv’ tid, som er den tid, der kræves for at sikre en ordentlig planlægningsproces, og på den anden side den ’døde’ tid, som man med fordel vil kunne skære i for at effektivisere lokalplanlægningen. For at skære i tidsforbruget er det helt centralt, at der i projektet ses nærmere på kommunernes interne processer. 

- Vi skal ikke kigge på hele verden, men fokusere på de interne processer; hvad vil vi med lokalplanen, og hvad kan klares på andre måder? Dog er det også vigtigt at huske på, at ordentlig planlægning tager tid, siger Karl Johan Legaard Jensen, planchef i Viborg Kommune.

Tidlig dialog er vigtig

Ud over de 11 projektkommuner er en følgegruppe bestående af en bred vifte af aktører som developere, ejendomsmæglere, byggesagsbehandlere og NGO’er inviteret ind for at bidrage med deres perspektiver på, hvor den nuværende lokalplanlægning kan forbedres. Et vigtigt budskab er, at den tidlige dialog er meget vigtig, så borgere og andre interessenter får indflydelse på det rigtige tidspunkt i processen.

Den tidlige dialog kan fx. øge investeringssikkerheden for developerne. 

- Målene for det konkrete projekt skal være klare for politikerne tidligt i processen, og derfor er det vigtigt også at effektivisere det, der ligger forud for selve lokalplanen, siger Torben Dahl fra MT Højgaard. Han mener, bakket op af de 11 kommuner, at man med fordel vil kunne formalisere forprocessen, fx i en startredegørelse. 

- Vi kan med fordel flytte noget ressourceforbrug hen i starten, så konsekvenserne 
af den enkelte plan gøres klart tidligt i processen til gavn for både borgere, politikere, developere og dermed i sidste ende kommunerne selv, udtaler Karl Johan Legaard Jensen. 

Han mener desuden, at fokus skal være klart i starten af processen, også for politikere. 

- Det er helt centralt at spørge os selv, hvad vi vil regulere, og hvad der ikke er relevant at regulere, siger han. 

Den politiske fortælling

En anden hovedpointe er spørgsmålet om, hvordan lokalplanerne i højere grad kan bruges som et strategisk redskab, der understøtter kommunernes visioner. 

- Allerede i dag handler en plans karakter om, hvordan vi bedst omsætter strategier til lokalplanen. Vi skal blive endnu bedre til at huske den politiske fortælling, udtaler Thomas Chapelle fra Københavns Kommune.

Når lokalplanlægning kommer til at handle for meget om farven på taget og antallet af træer i alleen, så understøttes det øgede krav om mere strategisk planlægning ikke nødvendigvis. Et bedre samspil med andre planer, fx kommuneplanen, vil kunne være med til at sikre den mere strategiske planlægning. Udfordringen er desuden, at ingen projekter forløber som en standardproces, men at kommunerne bliver nødt til at gå til alle opgaver som et enkeltstående planlægningsprojekt.

Fremtidens planlægger

Det stiller store krav til planlæggerens evner til at reflektere over, hvilken slags lokalplan, der kan skabe merværdi i den konkrete sammenhæng. Planlæggerens rolle er med andre ord i forandring. Tidligere var kommunen primært en myndighed, som traf afgørelser på borgernes og virksomhedernes vegne. I dag er planlæggeren udfordret på helt andre parametre i forhold til bl.a. inddragelse af et stigende antal aktører. Planlæggeren er i højere grad en facilitator for den demokratiske proces og en forhandler, der skal jonglere i forhold til både kommunikation og mandater. 

- Det er vigtigt at være opmærksom på at anvende flere kompetencer. I en forhandlingsproces med høj kompleksitet bør der eksempelvis være særlig opmærksomhed på forhandlingskompetencer og afvejning af synspunkter. Diskussionen om planlægger-identiteter er altså helt central for at sikre kvalitet i lokalplanlægningen, mener Thomas Chapelle. 

Samskabelse mellem kommunen og de relevante aktører er central, og igen handler det om at styrke kommunens interne processer. 

- Det centrale er samtale og dialog, så vi sikrer, at udviklingen foregår i øjenhøjde, udtaler Torben Dahl, MT Højgaard, der understøttes af Karl Johan Legaard Jensen, som mener at ”planlægning langt hen ad vejen er kommunikation og formidling”. Netop derfor er det vigtigt at sætte fokus på, hvad der definerer ’fremtidens planlægger’. 

KL, de 11 projektkommuner og rådgiveren COWI arbejder nu videre med at få beskrevet eksempler på velfungerende lokalplanprocesser. I forlængelse af projektet udgives et forbedringskatalog med konkrete anbefalinger til, hvordan kommunerne sikrer mere kvalitet og effektivitet i lokalplanlægningen.

Følg projektet ”Kvalitet og effektivitet i lokalplanlægningen” på www.kl.dk/bedrelokalplaner. Projektet afsluttes i maj 2016.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Maria Vang Nielsen
KL

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - September 2024 LÆS ONLINE
  • Tilmeldingen til KTC ÅRSMØDE er nu åben
  • KTC Faggruppekonference 2025
  • KTC ÅRSMØDE 2024 - TILMELDINGEN ER ÅBEN
  • Bynær opsætning af vedvarende energianlæg og brug af lempelser af naturbeskyttelse - et studieeksempel
  • Skoler i Odense Kommune får fodgænger- og cykelzoner
  • Friluftsrådet og Dansk Kyst- og Naturturisme inviterer til konferencen UD PÅ TUR - en konference om rekreativ infrastruktur
  • Placering af transformerstationer indenfor bevaringsværdige lokalplan
  • Temadag om energifællesskaber i et kommunalt perspektiv
  • Nye værdikæder i partnerskaber

Faglige emner

Planlægning

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Elisabeth Gadegaard Wolstr.. - Ballerup Kommune - 2754s billede

Direktør

Elisabeth Gadegaard Wolstrup - P008786

Ballerup Kommune - 2754

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 · e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt