Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 337391 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af AF Møller - P00... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. februar 2016 - 8:00
Udfordring for offentlige ledere

Du skal beherske seks lederroller på en gang

Som leder kan du let miste overblikket og i stedet for at være den proaktive dirigent i din egen organisation ende som marionetdukke i det nationale styringsspil om reformer. Dialog med medarbejderne og digitalisering kan være løsningen, ifølge forfatterne til bogen ”Dirigent eller dukke? Lederen i reformstaten”.

Er du offentlig leder, skal du i disse år beherske seks lederroller på én gang. Du skal være 1) en dygtig bureaukrat, 2) en karismatisk virksomhedsleder, 3) en for dine medarbejdere anerkendende og understøttende leder samt 4) en dygtig netværksleder. Du skal endvidere 5) kombinere og rekombinere de nævnte lederroller løbende samt være skarp på 6) data-dreven ledelse på grund af digitaliseringen i den offentlige sektor. 

Det er med andre ord, ikke nogen enkel opgave at være offentlig leder. Det fremgår af bogen Dirigent eller dukke? Lederen i reformstaten. Offentlige ledere vil gerne være dirigenter i deres organisationer, men presses ofte ind i rollen som marionetdukker i det statslige styringsspil.

Reformstaten sikrer velfærdsstaten

Velfærdsstaten er presset i disse år. Det er vanskeligt at finansiere 
produktionen af ydelser til borgerne. Det skyldes blandt andet, at borgerne er spaltede i brugere og skatteydere. I den ene hånd får borgerne som brugere - i princippet - gratis ydelser fra den offentlige sektor, hvis de opfylder en række objektive kriterier. Alder udløser pension, sygdom sundhedsydelser, arbejdsløshed understøttelse og så fremdeles. Borgerne betaler for disse ydelser med den anden hånd som skatteydere - i princippet - efter evne. Spaltningen af borgerne i brugere og skatteydere skaber en stærk tendens til, at borgerne kræver stadig flere og bedre ydelser, som de ikke kan eller vil betale fuldt ud for som skatteydere. Resultat? 

Den offentlige sektor klemmes hårdt og kronisk mellem borgernes krav til ydelser og evne/villighed til at betale. Politikernes svar er reformer på samlebånd. Politireformen, skattereformen, strukturreformen, universitetsreformen, fremdriftsreformen og mange andre. Over de seneste 20 år har vi fået en reformstat. 

Formålet er at reducere den offentlige sektors klemme og skabe rammer og vilkår for kommuner, universiteter, politi og de mange andre offentlige myndigheder og institutioner, så de kan producere og levere stadig flere og bedre ydelser til borgerne for stort set de samme skattekroner. 

Som offentlig leder skal du naturligvis tilpasse din organisation til de reformer, som skiftende regeringer gennemfører og få din organisation til at løse opgaverne bedre og billigere.

Som offentlig leder må du også evne at udnytte tidens digitalisering. Du må via data-dreven ledelse, som understøtter din medarbejdere, få din organisation til at performe bedre

Reformer og logikker

Reformerne sætter stadig flere logikker i spil for at få den offentlige sektor til at performe bedre. Logikker er eksempelvis et klassisk bureaukrati, new public management, fagbureaukratier, konkurrencestaten og new public governance (krav om øget samarbejde på tværs af de mange ’siloer’ i den offentlige sektor). 

Hver logik består af mange delelementer. Klassisk bureaukrati består som velkendt af top-down styring og ledelse, kontrol og regler, manualer for tildeling af ydelser og opfølgning samt stram styring af den daglige drift. Fagbureaukratier består af stærke fagprofessionelle, der har stor autonomi i det daglige og kræver anerkendende og understøttende ledere. 

Alle logikker har svagheder. Bureaukrati skaber stive systemer. Fagprofessionelle ønsker borgerne det bedste og har derfor en tendens til at øge udgifterne. Andre logikker andre svagheder. For at få den offentlige sektor og dermed de mange organisationer i denne til at performe bedre, stræber politikere og ministerier efter at minimere de enkelte logikkers svagheder. Det gør man så med reformer, som kombinerer stadig flere logikker.

New public management skal reducere svagheden ved bureaukrati og fagbureaukratier ved at indføre markedslignende vilkår i den offentlige sektor. New public governance skal få fagbureaukratier til at samarbejde og inddrage borgerne i deres samarbejder. Prisen for de mange logikker på en og samme tid er, at den offentlige sektor - og de mange organisationer 
i den - bliver stadig mere kompleks. Derfor skal du som offentlig leder beherske stadig flere lederroller og kombinere dem

Tilpasning og ompakning

Men ikke nok med det. Politikere og ministerier gennemfører løbende, som nævnt, nye reformer, du skal tilpasse din organisation til. Det indebærer, at du løbende skal rekombinere - ompakke - de væsentligste elementer i de mange logikker i din organisation. Nogle gange skal du opprioritere bureaukratiet og andre gange fagbureaukratier eller new public management for at tilpasse din organisation. Kort: Du skal løbende finde nye balancer mellem bureaukrati, fagbureaukratier, new public management, konkurrencestaten etc. Du skal løbende ompakke - rekombinere - rollerne som bureaukrat, den karismatiske virksomhedsleder, den understøttende og anerkendende leder og netværkslederen. 

Det er ingen nem opgave. De mange elementer i logikkerne gør din organisation kompleks, og logikkernes elementer skaber konflikter. At overholde samtlige regler og love i et bureaukrati er ikke nogen nem opgave, når du samtidigt skal lede og anerkende stærke fagprofessionelle. Det er heller ikke nemt at bevare grebet om din organisation, når du skal afgive magt og kompetencer for at få et netværk til at fungere effektivt. Som leder kan du miste overblikket og ende som marionetdukke i det nationale styringsspil om reformer. Du kan ende i en situation, hvor du føler, at du mere hakker krav og ønsker af, end at du er den proaktive dirigent i din egen organisation. Hvad kan du gøre ved det? 

Brug dialog og digitalisering offensivt

Du skal skabe en udfordrende og resultatorienteret dialog med dine medarbejdere, som typisk er fagprofessionelle, med afsæt i deres fagligheder. Via dialogen med dine medarbejdere skal du få disse til at bidrage konstruktiv til skabelsen af en god balance mellem de mange logikker, som er på spil i din organisation. Det er en vanskelig, men mulig opgave, for fagprofessionelle efterspørger en udfordrende og resultatorienteret dialog. Og som offentlig leder må du også evne at udnytte tidens digitalisering. Du må via data-dreven ledelse, som understøtter din medarbejdere, få din organisation til at performe bedre. Opgaverne skal løses bedre og billigere i reformstaten.

FAKTA:

Læs mere om dine udfordringer som offentlig leder i Dirigent eller dukke? Lederen i reformstaten (Gyldendal 2015) af professor, John Storm Pedersen, SDU og lektor, Peter Aagaard, RUC.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Professor
John Storm Pedersen
SDU

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Oktober 2024
  • Teknik & Miljø - September 2024 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - September 2024
  • Opløs problemer med vertikal udvikling
  • Teknik & Miljø - Juli/August 2024
  • Teknik & Miljø - Juli/August 2024 LÆS ONLINE
  • Tilmeldingen til KTC ÅRSMØDE er nu åben
  • Kom med til Aalborg 2024 - Vores byer. Vores ansvar.
  • KTC Faggruppekonference 2025
  • KTC ÅRSMØDE 2024 - TILMELDINGEN ER ÅBEN

Faglige emner

Ledelse, kompetence og organisation

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Elisabeth Gadegaard Wolstr.. - Ballerup Kommune - 2754s billede

Direktør

Elisabeth Gadegaard Wolstrup - P008786

Ballerup Kommune - 2754

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 · e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt