Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 337393 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af AF Møller - P00... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. februar 2017 - 8:00
Chef i det moderne demokrati

Embedsmænd overtager styringen... Eller gør de?

”Årets ’Chef i Teknik og Miljø’ stiller skarpt på ledelsesopgaven i det moderne demokrati.” Sådan introduceres årets konference, som arrangeres i et samarbejde mellem COK og KTC, blandt andre faggruppen for ledelse. Det er et super relevant emne at tage op i ti-året for kommunalreformen. I 2009, altså bare 2 år efter reformen, skrev Information, at embedsværket i kommunerne havde overtaget styringen og kørt kommunalpolitikerne ud på et sidespor…

En undersøgelse i 2009 viste, at antallet af sager, en kommunalpolitiker skulle beskæftige sig med var øget voldsomt, men hverken tiden, pengene eller kundskaberne var fulgt med. Konsekvensen af den udvikling ville være, vurderede man i 2009, at embedsværket og staten i løbet af få år ville overtage styringen af kommunerne.

Sidder kommunalpolitikeren med næsen i sin i-pad, som blokerer for udsynet til det samfund, der er valgt til at styre, mens embedsmændene styrer det hele? Eller er der sket en løbende – og måske til tider ubalanceret – udvikling i samspillet mellem embedsmænd og kommunalpolitikere, som betyder, at vi stadig har styr på rollerne, arbejdsfordelingen, kompetencefordelingen?

Et halvtidsjob at være politiker

I 2017 kan man konstatere, at arbejdsmængden for en kommunalpolitiker er øget betragteligt siden 2009. Et interview med en stribe politikere efterlader et indtryk af, at det er blevet et halvtidsjob at udøve hvervet. Det svarer fint til de seneste undersøgelser, som viser, at en lokalpolitiker, som også har et par udvalgsposter, snildt kan bruge 20 timer om ugen på opgaven. Betyder det så, at embedsværket nu endelig har taget magten fra fortravlede politikere, som grundet de store sagsmængder, og den øgede kompleksitet i sagerne, ikke kan se sig ud af opgaven?

I bogen ’De sidste sande amatører’ af Carsten Lê Madsen og Ulrik Kjær kan man læse et lidt andet billede af den udvikling, som har fundet sted. Eller af de konsekvenser, udviklingen har haft. Ja, der er en risiko for, at politikeren bliver presset af en dygtig og kompetent administration, men det skyldes snarere en rolleuafklarethed mellem politikere og administration, end det skyldes, at administrationen er gået efter magten. Den kommunale politiker, som husker sin rolle og sit udgangspunkt og som holder fast i det, vil ikke tillade den administrative leder at træde for dybt ind på den politiske arena.

Det er dog vigtigt at forstå, at byrådspolitikere har en dobbeltrolle. De skal naturligvis have fokus på kommunens overordnede/strategiske udvikling, men de fungerer også som borgernes og lokalsamfundets ombudsmænd i forhold til forvaltningens regulering og håndhævelse. Og hånden på hjertet, vi tekniske chefer ved jo godt, at embedsapparatet ikke altid ser sagerne fra flere sider, men i stedet træffer beslutninger alene baseret ud fra en snæver teknisk rationalitet.

..der er en risiko for, at politikeren bliver presset af en dygtig og kompetent administration, men det skyldes snarere en rolleuafklarethed mellem politikere og administration, end det skyldes, at administrationen er gået efter magten.

Stigende kompleksitet

Styr på… er embedsværkets primære leverance. Det var det før reformen, det var det især i årene lige efter, og det er det stadig. Der er ikke meget nyt under solen i forhold til den klare forventning, der er fra den politiske ledelse i kommunen. Det er klart, at i kraft af kommunernes størrelse, er den opgave vokset. Der er flere planspørgsmål, flere anlæg, flere politianmeldelser, flere klagesager, flere principsager osv. Man kan jo prøve for sjov skyld at grave en udvalgsdagsorden fra før 2000 frem og sammenligne den med en dagsorden fra 2017. Er der kommet flere eller færre sager på? Vi gætter på, at der enten er det samme antal eller flere. Men det er ikke nødvendigvis antallet af sager på dagsordenen, der karakteriserer lokalpolitikernes vilkår. Den store forskel ligger i sagernes kompleksitet og dermed det bilagsmateriale, politikerne skal forholde sig til. Altså mængde og kompleksitet som udfordrer politikernes prioriteringsevne samt evnen til at læse en sags betydning uden at læse alle bogstaverne.

Politik eller administration?

Dermed når vi frem til en væsentlig pointe i samspillet mellem embedsmænd og kommunalpolitikere. Den handler om embedsværkets måde at spille et beslutningsgrundlag op til udvalget. Det skal ske med stor omtanke og en god tæft, for såvel den enkelte politikers som det samlede udvalgs måde at arbejde på. Lad os illustrere med nogle cases:

En husejer ønsker at bygge 1. sal på sit hus, der er beliggende i et villakvarter med gældende byplanvedtægt. Kvarteret bestå fortrinsvis af ældre, et-planshuse, men tilbygningen kan – med nogle få tilretninger – rummes inden for planbestemmelserne. Flere omboende er imidlertid stærkt utilfredse med naboens planer, og har henvendt sig til forvaltningen. Hvad gør forvaltningen? Hjælper ansøger med at tilpasse sit projekt til at overholde planbestemmelserne eller fremlægger sagen for udvalget som en ’principiel’ sag?

I et andet tilfælde ønsker en borger at bygge et typehus på en grund i en landsby. Landsbyen er reguleret af en ældrebyplanvedtægt, og typehuset er i strid med flere af områdets bestemmelser. Der er stadig nogle af de oprindelig huse og gårde tilbage i landsbyen, men landsbyen har ændret karakter de seneste 30 år, og har mistet meget af sit oprindelige landsbypræg. Nogle grundejere har fået dispensation fra bygningshøjde, til andre materialetyper, og bebyggelsesprocenter, andre grundejeren har disponeret uden at indhente tilladelse, og andre igen har sågar fået byggetilladelse men uden at få de nødvendige dispensationer fra planbestemmelser.

Der er naturligvis mange mellemregninger i begge sager, men fælles for dem er, at de udfordrer administrationen i forhold til at have en klar og tydelig afgrænsning af hvad der er hensigtsmæssigt at behandle politisk, og hvad der ikke er. Administrationen bør meget nøje vurdere, hvornår en sag er bærer af de principielle spørgsmål, som berettiger en politisk stillingtagen, og hvornår sagen drejer sig om at administrationen ikke kan finde sine ben at stå på. I den første sag burde det umiddelbart ikke være nødvendigt at involvere udvalget, hvorimod det kan fremstå relevant i den anden. Her er det imidlertid vigtigt – som i alle andre sager – at administrationen fremlægger sagen så neutralt som muligt og med fokus på det principielle.

Så et spørgsmål, man kan stille sig selv som chef i en teknisk administration i 2017 er: Er vi i administrationen så skarpe i vores vurdering af de sager, som finder vej til udvalget, som vi kan og bør være?

Så et spørgsmål, man kan stille sig selv som chef i en teknisk administration i 2017 er: Er vi i administrationen så skarpe i vores vurdering af de sager, som finder vej til udvalget, som vi kan og bør være?

Grundig orientering – er der en grænse?

En anden case: Der skal etableres nyt forsinkelsesbassin. Sagen skal i høring, og beslutningen i udvalget handler om det. Udvalget skal naturligvis have en tilpas grundig orientering, inden det beslutter, om det vil sætte bassinet i høring eller ej. Nøgleordet er ”tilpas grundig orientering”. Gad vide hvad det betyder? I casen her betød det, at en ledende medarbejder gav udvalget en særdeles fyldig orientering om alle detaljer fra placering i arealet, jordbundstyper, betonkvalitet, rørdimensioner, risikofaktorer, osv. Konsekvensen blev, at debatten ikke kom til at dreje sig om det samfundsnødvendige i bassinet, som baggrund for at sende sagen i høring. I stedet fortabte halvdelen af udvalgets medlemmer sig i tekniske finurligheder og forbedringsforslag, mens den anden halvdel gav sig til andre gøremål på ipad’en. Senere evaluerede administrationen dagens udvalgsmøde og chefen irriterede sig over at udvalget igen, igen faldt ned i et detailniveau, som ikke har en pind med politik at gøre.

Men hvad er det egentlig der sker? Hvorfor bruger udvalget krudt og energi på at læse mange sider tekniske data og beskrivelser, og hvorfor bruger administrationen timer på at forberede en minutiøs gennemgang af anlæg, arealer, risici? Når udvalget ikke kan holde flyvehøjde i de politiske sager, skyldes det – er påstanden herfra – at administrationen har stillet de forkerte spørgsmål. Spørgsmål, som ikke er rodfæstet i politikernes banehalvdel, men i stedet skyldes rod på administrationens banehalvdel og så på en eller anden vis alligevel vokser frem i den politiske debat.

Som man spørger, får man svar

Så det andet spørgsmål, administrationen kan stille sig selv er: Hjælper vi med vores måde at forberede og fremlægge en sag for udvalget, vores politikere til at agere som politikere samt at blive på deres egen banehalvdel? Og er vi gode nok til at udfordre politikerne på, hvilke sager der er vigtige, og hvor grænsen går mellem politik og sagsbehandling?

Der er næppe nogen tvivl om, at der både i de politiske ledelser og i de administrative ledelser rundt om i kommunerne er forskellige oplevelser af hvorledes samspillet fungerer. Det er næppe blevet lettere at vurdere, prioritere samt kommunikere sagerne i takt med at sagerne bliver flere, større og kompleksiteten stiger. Tidspresset er vokset og samfundets årvågenhed i forhold til administrationens og politikernes evner til at løse opgaven er også vokset markant.

Hvad de gode svar på de udfordringer er, ved man bedst selv rundt omkring i kommunerne. Vores bud er, at skarp fokus på hvilke sager, som hører hjemme i politikerlandet og hvilke som ikke gør, er første led i et svar. Andet led i svaret er, at administrationen skal lære, at som man spørger, får man svar. Hvis man vil have et politisk brugbart svar, skal man stille et spørgsmål, som inviterer politikerne til at føre en politisk debat.

Det er sgu da spændende at være chef i det moderne demokrati.

Så det andet spørgsmål, administrationen kan stille sig selv er: Hjælper vi med vores måde at forberede og fremlægge en sag for udvalget, vores politikere til at agere som politikere og blive på deres egen banehalvdel?

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Lars Bøgh Olsens billede

Lars Bøgh Olsen

Lars Christensen - P003306 - Høje-Taastrup Kommune - 3957s billede

Centerchef

Lars Christensen - P003306

Høje-Taastrup Kommune - 3957

Bragt i

Teknik & Miljø - Februar 2017

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Oktober 2024
  • Teknik & Miljø - September 2024 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - September 2024
  • Opløs problemer med vertikal udvikling
  • Teknik & Miljø - Juli/August 2024
  • Teknik & Miljø - Juli/August 2024 LÆS ONLINE
  • Tilmeldingen til KTC ÅRSMØDE er nu åben
  • Kom med til Aalborg 2024 - Vores byer. Vores ansvar.
  • KTC Faggruppekonference 2025
  • KTC ÅRSMØDE 2024 - TILMELDINGEN ER ÅBEN

Faglige emner

Ledelse, kompetence og organisation

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Elisabeth Gadegaard Wolstr.. - Ballerup Kommune - 2754s billede

Direktør

Elisabeth Gadegaard Wolstrup - P008786

Ballerup Kommune - 2754

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 · e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt