Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 337383 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af AF Møller - P00... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. marts 2015 - 8:00
Digital overvågning

EU-direktiv stopper intelligent trafikovervågning

Det danske firma Blip Systems leverer teknologi, der via din smartphone registrerer dig og dine bevægelser i trafikken eller i køen i lufthavnen. Systemet bruges af en række kommuner i Danmark til at optimere trafikafviklingen. Selvom oplysningerne er kryp¬terede og sikre, så konkluderer Erhvervsstyrelsen, at systemet er ulovligt i Danmark – som det eneste land i Europa.

Sandsynligheden for, at du har en smartphone er stor, for det har 3 ud af 4 danskere. OG hvis du har WI-FI eller bluetooth tændt, når du færdes i trafik­ken i en række større byer som Aarhus, København, Aalborg, Roskilde og Køge, så bidrager du – formentligt intetanen­de – også til at få trafikken til at glide bedre. Ved at registrere trafikanternes tilstedeværelse og bevægelse på et antal punkter, så kan man give infor­mation om trafik-køer og forventede køretider tilbage til trafikanterne, og fx kan trafiklys tilpasses for optimering af trafikafvikling. Registreringerne kan også bruges til at anvise alternative tidsrum for transport og køreveje. Sy­stemet bruges i en lang række byer og lufthavne i hele verden. Det ligner en dansk succes-historie.

Cookie-direktiv bremser brug

Men det såkaldte EU-cookie-direktiv, der betyder, at man skal have informa­tion om og give samtykke, hvis noget hentes eller lagres på ens digitale udstyr, laver nu benspænd for syste­met. Teknikken i systemet er nemlig grundlæggende, at Blip Systems enhe­der registrerer og bruger den unikke MAC-adresse på de mobile enheder, der passerer. Men det er ifølge Er­hvervsstyrelsen ulovligt, fordi man ikke kan informere og bede trafikanterne om at give samtykke.

Ifølge formand for ITS Danmark, Svend Tøfting, så er der tale om en overfortolkning af cookie-direktivet.

- Vi kender ingen andre steder i EU, hvor cookie-direktivet fortolkes på denne måde. Vi har bl.a. undersøgt og bekræftet dette via ITS-Europe. Det er nogle fælles EU-regler, så giver det ikke mening, at fortolkningen er så forskel­lig, siger Svend Tøfting, der peger på, at systemet både i Danmark og Tyskland overholder de skrappe regler vedrørende persondata. Synspunktet ændrer ikke ved, at di­rektivet gælder og fortolkes på denne måde af Erhvervsstyrelsen og en kon­sekvens kan være, at de andre lande nu vælger samme fortolkning som den danske.

Ifølge Version2.dk, så tilkendegiver Erhvervsstyrelsen dog, at konsekven­sen over for Blip Systems løsning er utilsigtet. Imidlertid er løsningen en ændring af EU-direktivet; en ting der erfaringsmæssigt kan tage årevis.

ITS

ITS er en forkortelse for Intelligente Transport Systemer. Overordnet set defineres its som alle de systemer, baseret på informationsteknologi, der anvendes i køretøjerne og i infrastrukturen med det formål at sikre en god mobilitet, fremkommelighed, trafiksikkerhed og trafikantservice og at bidrage til en mere miljøvenlig transport.

Overvågning eller smart brug af data?

Problematikken om registrering i trafik­ken rammer lige ned i en til tider ophe­det debat om overvågning; det handler om alt fra kameraovervågning til regi­strering af adfærd. Debatten er bl.a. et vigtigt element i Smart City, der ved hjælp af indsamlede data optimerer alt fra energiforbrug til affaldshåndtering. Det betyder også stor politisk fokus på emnet. Svend Tøfting understreger, at datasikkerheden skal være i orden.

- Det er klart, at sikkerhed og ano­nymitet i forbindelse med indsamling af trafikdata skal være fuldstændig og det mener jeg, at Blip Systems løsning er. Man kan sige, at informationerne, der indsamles er 3-dobbelt krypterede og med ”livrem og seler”, så trafikanterne er fuldstændigt umulige at identificere. Man kan heller ikke fra dag til dag se om de samme – anonyme - trafikanter færdes på en overvåget strækning, si­ger Svend Tøfting. Han undrer sig over, at man uden de samme restriktioner kan få lov til at registrere nummerpla­der, som er personhenførbare.

Ifølge Svend Tøfting, så har debatten et helt skævt fokus, for det handler om alle de fordele som man med en relativ billig og sikker teknologi kan høste.

- Teknikken giver os en helt unik viden om trafikken og et grundlag for at lave analyser på fremkommelighed og styring af trafikken, vurderer Svend Tøfting.

Kommuner er klar til at udvide brug

Situationen er, at en række kommuner allerede bruger Blips Systems løsning, men bl.a. andre Københavns Kommune har sat systemet på ”stand-by” indtil spørgsmålet om lovligheden er afklaret. Andre er klar til at udvide brugen, men tøver da stemplet som ulovligt selvføl­gelig ikke er acceptabelt. Systemet er primært relevant for byer, hvor frem­kommeligheden i spidsbelastningen kan være problematisk.

Aalborg Kommune er én af de kom­muner, der bruger systemet. Stadsin­geniør Michael Kirkfeldt perspektiverer brugen.

- Vi må konstatere, at systemet er et billigt og effektivt værktøj både til at dokumentere trafikken, til strategisk planlægning og til at give anvisninger til trafikanterne. Det er meget værdi­fuldt også i forhold til den politiske proces, siger Michael Kirkfeldt, der er formand for KTCs faggruppe for Veje, Trafik og Trafiksikkerhed.

- Ofte er der jo tale om to daglige spidsbelastninger på en strækning; med systemet kan vi dokumentere, hvornår det er og oplyse mer-rejsetiden, når man kører i det mest belastede tids­rum. Vi kan nudge trafikanterne til at ændre adfærd og dermed måske spare 10 minutter, siger Michael Kirkfeldt.

- Vi har selvfølgelig konstateret, at systemet er dømt ulovligt, men vi hå­ber, at det bliver lovligt, for det er et ef­fektivt og billigt system, siger Michael Kirkfeldt, der understreger, at det er forventningen, at det er virksomhedens ansvar at sikre at systemet er lovligt.

I dag bruger Aalborg også et sy­stem med nummerpladegenkendelse, hvilket objektivt set er noget mere føl­somt i forhold til at kunne overvåge og følge den enkelte trafikant.

Cookie-direktivet

Direktivet fastsætter, at brugerne skal give deres samtykke til, at der gemmes oplysninger på deres terminaludstyr eller at andre tilgår disse oplysninger. I den forbindelse skal bru­gerne modtage klare og præcise informationer om formålet med både lagring og adgang til data. Bestemmelserne har til formål at beskytte brugerne mod ondsindet software såsom virus og spyware, og de omfatter også cookies.

Cookies er skjulte oplysninger, der udveksles mellem en inter­netbruger og en webserver, og som gemmes i en fil på bruge­rens harddisk. Det oprindelige formål var at bevare oplysnin­ger fra den ene internetsession til den næste. Oplysningerne kan også bruges til at overvåge internetbrugernes aktiviteter, og fremgangsmåden kritiseres derfor ofte.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Michael Nørgaard - Publicpresss billede

fagskribent, cand.techn.soc.

Michael Nørgaard

Publicpress

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Oktober 2024
  • Teknik & Miljø - September 2024 LÆS ONLINE
  • Vi skal igen have styr på miljøledelsen
  • Teknik & Miljø - September 2024
  • Teknik & Miljø - Juli/August 2024
  • Teknik & Miljø - Juli/August 2024 LÆS ONLINE
  • KTC Faggruppekonference 2025
  • Teknik & Miljø - Maj 2024 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2024
  • Nu kan vi planlægge de gode cykeloplevelser i hele Danmark - men skal netværket leve, kræver det kommunernes kvalificering

Faglige emner

Digital forvaltning

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Elisabeth Gadegaard Wolstr.. - Ballerup Kommune - 2754s billede

Direktør

Elisabeth Gadegaard Wolstrup - P008786

Ballerup Kommune - 2754

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 · e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt