Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 337392 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af AF Møller - P00... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
23. april 2015 - 0:00

Klimaprojekter i klemme

Kommuner og forsyninger er ved at få etableret bedre samarbejde om klimaprojekter på vandområdet. Men samarbejdet udfordres fortsat af rammerne for finansieringen som styres med hård hånd og bureaukratisk detailstyring fra Forsyningssekretariatet.

Udskilningen af vand- og spildevandsforsyningerne i egentlige selskaber skete med den målsætning at effektivisere og at få adskillelse mellem de kommunale kasser og de brugerfinansierede forsyninger. Alt sammen angiveligt til fordel for forbrugere og virksomheder. Selskaberne er stadig kommunalt ejede og er ikke i en konkurrencesituation, men til gengæld har man etableret Forsyningssekretariatet, der ved fastlæggelse af det såkaldte prisloft for hver selskab bl.a. skal sikre omkostningseffektivitet og at takstfinansierede midler ikke flyder til uvedkommende formål. Alt dette er velkendt for de fleste.

Konstruktionen får løbende mærkelige konsekvenser; nyligt er sagen om det såkaldte vejbidrag begyndt at dukke op i retssalene med afsæt i, at Forsyningssekretariatet tolker, at en lang række kommuner i en årrække har betalt for lidt i vejbidrag; betalingen for afledning af regnvand fra de kommunale veje til rør og anlæg ejet og drevet af forsyningerne. Det sidestilles med, at kommunerne ulovligt har trukket penge ud af selskaberne.

Klima-bureaukrati

Tilsvarende er der skrappe krav til finansieringen af projekter, der går på tværs af kommunernes og forsyningernes ansvarsområder. Penge må ikke flyde fra selskaberne til projekter som ikke er omfattet af formålet. Udfordringen er selvfølgelig, at klimaprojekterne netop er kendetegnet ved at gå på tværs og at synergien mellem de investeringer som forsyninger og kommuner foretager giver de bedste resultater, fx i form af nye byrum eller renoverede parker.

KTC og FRI konkluderede i efteråret, at det er blevet sværere at varetage den fornødne helhedsplanlægning efter, at forsyningsselskaberne blev udskilt:

 

 Konflikterne spidser til de steder, hvor man ikke kan finde enighed om, at spildevandsplanlægningen skal ses i sammenhæng med den øvrige planlægning af såvel byområder, det åbne land som vandløbsindsatsen. Rådgiverbranchen og de kommunaltekniske chefer er derfor enige om, at det er til skade for helheden og for at opnå de bedste løsninger for samfundet

KTC-formand Søren Gais Kjeldsen og FRI-formand Jesper Nybo Andersen

Vellykkede projekter på trods..

Teknik og Miljø skriver løbende om vellykkede projekter, for dem er der også mange af. Blandt andet om Vandplus-projekterne som blev præsenteret tilbage i januar måned. De er gode eksempler på, at meget kan realiseres, men ved den lejlighed blev frustrationerne også luftet fra nogle af de mange deltagere fra kommuner og forsyninger og flere var sandhedsvidner på, at klimatilpasningsprojekter, der kombinerer naturgenopretning, regnvandshåndtering og klimasikring ikke sættes i gang, fordi bureaukratiet omkring det simpelthen er for bøvlet. Blandt andre afdelingschef Charlotte Moosdorf, Odense Kommune, der undrede sig over det bureaukratiske bøvl, når projekter skal godkendes af Forsyningssekretariatet. Også direktør i Frederikssund Forsyning Arne Kirt Hansen var kritisk. Han pegede på, at der er for meget silotænkning i forbindelse med klimaprojekterne og gråzone over, hvad man må udføre. Skatte-dimensionen er en særlig udfordring, der kan undergrave medfinansierings-projekterne.

Det er jo indlysende og logisk, at projekterne, hvor både kommuner og forsyninger har interesser, koordineres. Det blev understreget af Venstres miljøordfører Henrik Høegh.

-Det er vigtigt, at forsyninger og kommuner taler sammen, for der er kun én arbejdsgiver og det er de folkevalgte politikere, sagde Henrik Høegh.

Vandsektorlov

Lovgrundlaget, i form af vandsektorloven, er sat på den politiske dagsorden, men forhandlingerne brød sammen i december 2014 og i den anledning var formanden for KLs Teknik- og Miljøudvalg, Jørn Pedersen, ude med en udtalelse.

-De nuværende regler er en barriere for udviklingen af sektoren og for et effektivt samspil mellem kommuner og selskaber. Det er alt for omstændeligt for kommuner og vandselskaber at administrere reglerne, som de er nu, sagde Jørn Pedersen.

Der er behov for nogle bedre definitioner af, hvad der kan takstfinansieres, ligesom skelnen mellem spildevandstekniske anlæg og åer og rekreative områder bør ses efter. Det vil lette Forsyningsselskabets kontrol af klimatilpasningsprojekter. Kontrollen bør imidlertid begrænses til at efterse, at takster ikke anvendes til andre formål end afledning af vand.

Evaluering af regelsættet for klimatilpasning

Prisloft

Hvert vandselskab får tildelt et individuelt prisloft, som angiver den øverste ramme for prisen på henholdsvis levering af vand og behandling af spildevand. Prisloftet fastsættes en gang om året, baseret på faktorer som den forventede mængde vand, omkostninger, investeringer samt effektiviseringskrav. Prisloftet bliver fastsat af Forsyningssekretariatet, som hører under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Michael Nørgaard - Publicpresss billede

fagskribent, cand.techn.soc.

Michael Nørgaard

Publicpress

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Oktober 2024
  • Teknik & Miljø - September 2024 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - September 2024
  • Teknik & Miljø - Juli/August 2024
  • Teknik & Miljø - Juli/August 2024 LÆS ONLINE
  • Tilmeldingen til KTC ÅRSMØDE er nu åben
  • Kom med til Aalborg 2024 - Vores byer. Vores ansvar.
  • Aalborg 2024 - Vores byer. Vores ansvar.
  • Kystsikring er et fælles ansvar
  • Slagelse Kommune søger kystbeskyttelsesmedarbejder

Faglige emner

Klima, energi og ressourcer

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Elisabeth Gadegaard Wolstr.. - Ballerup Kommune - 2754s billede

Direktør

Elisabeth Gadegaard Wolstrup - P008786

Ballerup Kommune - 2754

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 · e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt