Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 337383 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af AF Møller - P00... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. februar 2015 - 8:00
Nye værktøjer i forsyningsselskaber

Ledelsesinfo sikrer effektiv drift

Ledelsesinformationssystemerne er på vej ind i forsyningsselskaberne, der har brug for nye værktøjer for at leve om til øgede krav om effektivitet. Lolland Forsyning er ved at implementere et system, og i Vordingborg Forsyning har ledelsen flere års gode erfaringer med at få månedlige rapporter som grundlag for sine beslutninger.

Det nytter ikke meget, at en virksom­hed har en god ledelse, hvis ledelsen ikke har de rette informationer at lede ud fra. Derfor er der stigende fokus på ledelsesinformationssystemer i de kommunalt ejede forsyningsselskaber. Selskaberne presses af stadigt stigende krav til effektivitet, siden de blev skilt ud i aktieselskaber i 2010, og det pres starter hos ledelsen.

- Et ledelsesinformationssystem gør det nemmere at være ledelse. Man får syn for sagn, og det giver ledelsen værktøjer, siger direktør Mette Obel Jepsen fra Lolland Forsyning. Her er man i efteråret gået i gang med at ind­føre et ledelsesinformationssystem på i første omgang vandforsyningsområdet.

Lolland Forsyning har endnu ikke implementeret systemet fuldt ud. Andre steder er man længere. Nogle indkøber nye it-systemer til opgaven, og der findes forskellige konkurrerende systemer i forsyningssektoren. An­dre sætter rutiner op for indhentning af input og har data i et almindeligt Excel-ark. For at systemerne skal være effektive, skal ledelsen have informati­onsrapporter ofte.

Regelmæssige rapporter

- Et ledelsesinformationssystem i et for­syningsselskab bør som minimum give månedsrapporter. Det viser, om retnin­gen på det, man gør, er rigtig. Jo læn­gere tid man har været i gang, jo bedre resultater giver det. Et ledelsesinforma­tionssystem giver ikke så meget værdi de første måneder. Resultaterne kommer for alvor, når man får historik og kan føl­ge op på afvigelser, styre udviklingen og dokumentere resultater, forklarer Chri­stian Rosen Balder, ledelseskonsulent i det rådgivende ingeniørfirma NIRAS.

- Sådan noget som et månedsregn­skab er faktisk en relativ ny ting i man­ge forsyningsselskaber, hvor mange er vant til års- eller kvartalsregnskaber, fortsætter han.

Vordingborg Forsyning er et af de forsyningsselskaber, som har flere års erfaring med at have et ledelsesinfor­mationssystem med månedlig rapporte­ring kørende.

- Det er enormt nyttigt. Vi laver et analysearbejde og fremskriver hele ti­den tallene i 12 måneder. Det er en form for forecasting. Det viser, hvor vi lander, hvis vi fortsætter uændret. Og så kan vi korrigere, hvis det er nødvendigt, forkla­rer administrerende direktør for Vording­borg Forsyning, Søren Mikkelsen.

Manuel eller automatisk indsamling

Selve ledelsesinformationssystemet i Vordingborg Forsyning består af et Excel-ark, hvori data indtastes manu­elt, hvorefter beregningerne udføres. Da Vordingborg Forsyning har et nyt økonomisystem, er arbejdet med at trække data ud af de andre systemer ikke vanskeligt. En medarbejder bruger mindre end en dag på det i starten af hver måned. Har man ikke et moderne system, kan det være vanskeligt at få de rette data.

Et af de dedikerede systemer til ledelsesinformation er standardsyste­met HOMIS, som udbydes af NIRAS, og det er det, Lolland Forsyning er ved at implementere. Når først systemet er sat op, foregår dataindsamlingen og gene­reringen af månedsrapporter automa­tisk i forhold til de data, man har valgt. Sådan er det også i andre dedikerede standardsystemer, eksempelvis Info­Suite, som også anvendes i sektoren.

- Når vi bliver færdige med at ind­føre systemet, skal det ikke kun give ledelsen et overblik. Det skulle også gerne give vores driftsfolk et overblik, forklarer Mette Obel Jepsen fra Lolland Forsyning.

- Der bliver flere og flere data til rådighed, påpeger civilingeniør Gitte M. Jansen fra NIRAS og henviser til, ledningsregistrering i GIS samt måling af tryk, flow og energiforbrug. Ved at kombinere flere datakilder skabes over­blik over vandspild i ledningsnettet, og
renoveringsindsatsen kan optimeres.

Det er enormt nyttigt. Vi laver et analysearbejde og fremskriver hele tiden tallene i 12 måneder. Det er en form for forecasting. Det viser, hvor vi lander, hvis vi fortsætter uæn­dret. Og så kan vi korrigere, hvis det er nødvendigt.

Indflydelse via data

Søren Mikkelsen fra Vordingborg Forsy­ning benytter de nøgletal, som bereg­nes hver måned, til at give medarbej­derne mulighed for at tage ejerskab til beslutninger, han træffer i ledelsen. Data gør det tydeligt, hvad der ligger bag de ledelsesmæssige beslutninger. Mikkelsen foretrækker at tale om KPI’er. Det er en forkortelse af Key Performan­ce Indicators, altså nøgletal for forret­ningen, som ledelsen opstiller målsæt­ninger for. Disse KPI’er kan også bruges til at give medarbejderne bedre mulig­hed for at påvirke de ledelsesmæssige beslutninger, fordi udviklingen bliver synlig og mulig at diskutere.

Hvert kvartal afholder Søren Mikkel­sen KPI-møder på hvert forretningsom­råde. Alle medarbejdere inden for det pågældende område deltager.

- Jeg spørger altid, om der er noget, de brænder for at gennemføre. Især når vi når det sidste kvartal, bliver det spændende at se, om vi lever op til vores målsætninger for året. Og hvis der er noget, medarbejderne gerne vil i gang med, kan vi lige så godt gå i gang, inden året er omme, frem for at vente til det nye år, fortæller Søren Mikkelsen.

Christian Rosen Balder siger:

- Vi anbefaler altid at etablere en mødestruktur omkring anvendelsen af nøgletal, sådan at man træffer faktaba­serede og dermed bedre beslutninger, end man ellers ville træffe. Nogle gange undervurderer man den del. Hvis man ikke har møder og en god dagsorden på plads, får man ikke den fulde værdi ud af nøgletallene. Det er alt sammen led i en kæde, hvor det hele hænger sammen.

Man skal være klar først

- Derfor skal man først købe et system eller etablere sin egen dataind­samling, når man er klar. Det er mere krævende, end man tror, siger Christian Rosen Balder.

Men der er intet alternativ, hvis man vil drive sit forsyningsselskab industrielt og med et tidssvarende holistisk udgangspunkt, hvor ledelsen i samarbejde med medarbejderne styrer processerne i selskabet således, at investeringer sker lige, når behovet er der, og servicemål opfyldes, men ikke overopfyldes – og det tekniske apparat udnyttes og vedligeholdes optimalt.

- Og så har man også noget, man kan lægge frem for bestyrelsen, tilføjer Mette Obel Jepsen fra Lolland Forsyning.

Det er ikke kun medarbejdere og le­delse, der får større indflydelse gennem et godt og effektivt anvendt ledelesin­formationssystem. Det gør de politisk udpegede bestyrelser også. Der er gevinster at hente lige fra den enkelte medarbejder på gulvet i selskaberne hele vejen op til det politiske niveau i kommunerne.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Journalist, Niras
Kim Schaumann

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Oktober 2024
  • Teknik & Miljø - September 2024 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - September 2024
  • Opløs problemer med vertikal udvikling
  • Teknik & Miljø - Juli/August 2024
  • Teknik & Miljø - Juli/August 2024 LÆS ONLINE
  • Tilmeldingen til KTC ÅRSMØDE er nu åben
  • Kom med til Aalborg 2024 - Vores byer. Vores ansvar.
  • KTC Faggruppekonference 2025
  • KTC ÅRSMØDE 2024 - TILMELDINGEN ER ÅBEN

Faglige emner

Ledelse, kompetence og organisation

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Elisabeth Gadegaard Wolstr.. - Ballerup Kommune - 2754s billede

Direktør

Elisabeth Gadegaard Wolstrup - P008786

Ballerup Kommune - 2754

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 · e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt