Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 337394 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af AF Møller - P00... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. marts 2016 - 7:00
Juraklummen

Tænk forvaltningsretten ind i digitaliseringen

Det kan få alvorlige konsekvenser for en kommune, hvis et IT-system ikke lever op til de forvaltningsretlige krav. Det kan føre til dårlig medieomtale og svække virksomheders og borgeres tillid til kommunen.

Digitalisering fylder mere i det offentlige Danmark. Særligt de seneste år er der sat fokus på dette område med forskellige digitaliseringsstrategier. Det er der flere gode grunde til: Større digitalisering kan anvendes til at frigøre ressourcer fra kommunerne, og det kan forenkle borgernes og virksomhedernes kontakt til det offentlige. Inden for teknik og miljø er der eksempelvis etableret selvbetjeningssystemer til byggeansøgninger, og systemer, der kan håndtere miljøgodkendelser, med det formål at effektivisere sagsbehandlingen.

Gælder også for IT-systemer

Men når de digitale systemer anvendes til den del af kommunernes opgaver, der betegnes som ”afgørelsesvirksomhed”, er det afgørende, at forvaltningsretten tænkes ind. Særligt fordi forvaltningsretten også gælder for IT-systemet. Med andre ord gælder forvaltningsretten også, når papiret bliver udskiftet med en computer, og sagsbehandlingen ikke sker på skrivebordet, men i et digitalt system. 

Folketingets Ombudsmand har de seneste år sat fokus på netop de forvaltningsretlige krav til det offentliges IT-løsninger og har behandlet en del sager, hvor IT har spillet en central rolle, men hvor Ombudsmanden har konstateret, at IT-løsningerne ikke lever op til de forvaltningsretlige krav. Det er fx tilfældet, hvis systemet ikke oplyser sagen i tilstrækkelig grad, hvis adressaten for afgørelsen ikke får tilstrækkelig begrundelse, eller ikke bliver vejledt korrekt. 

Kommunale digitale systemer, som behandler personoplysninger, og som kan identificere fysiske personer, skal også overholde kravene i persondataloven. Systemerne skal være tilstrækkeligt sikre til, at uvedkommende ikke får adgang til personoplysningerne. Dette gøres i praksis både teknisk via antivirus og firewalls og organisatorisk via adgangskontrol, kontrol med afviste adgangsforsøg og logning.

Databehandleraftale med den eksterne part

Persondataloven indeholder også krav til outsourcing af behandling af personoplysninger, fx når en leverandør af et IT-system har adgang til personoplysninger i support-øjemed, eller når et IT-system er hostet hos en ekstern part. I alle situationer, hvor eksterne har adgang til en kommunes personoplysninger, skal der indgås en databehandleraftale med den eksterne part, så det sikres, at behandlingen af oplysningerne er underlagt de samme krav, som hvis det var kommunen selv, der havde behandlet dem. Kravene til kommuners behandling af personoplysninger øges i starten af 2018, når persondataforordningen træder i kraft. 

Det kan have alvorlige konsekvenser for en kommune, hvis et IT-system ikke lever op til de forvaltningsretlige krav. En ting er, at man som kommune træffer en afgørelse, der efterfølgende viser sig at være ulovlig. Noget andet er, hvis man på grund af et IT-system træffer 10, 20 eller 50 forkerte afgørelser, fordi systemet er forkert tilrettelagt. Dette kan skabe dårlig medieomtale og svække virksomheders og borgeres tillid til kommunen samt deres almindelige retsfølelse.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Advokat
Tue Trier Bing
Bech-Bruun
Advokat
Charlotte Bagger Tranberg
Bech-Bruun

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Oktober 2024
  • Teknik & Miljø - September 2024 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - September 2024
  • Opløs problemer med vertikal udvikling
  • Teknik & Miljø - Juli/August 2024
  • Teknik & Miljø - Juli/August 2024 LÆS ONLINE
  • Tilmeldingen til KTC ÅRSMØDE er nu åben
  • Kom med til Aalborg 2024 - Vores byer. Vores ansvar.
  • KTC Faggruppekonference 2025
  • KTC ÅRSMØDE 2024 - TILMELDINGEN ER ÅBEN

Faglige emner

Ledelse, kompetence og organisation

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Elisabeth Gadegaard Wolstr.. - Ballerup Kommune - 2754s billede

Direktør

Elisabeth Gadegaard Wolstrup - P008786

Ballerup Kommune - 2754

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 · e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt