Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 337392 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af AF Møller - P00... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - KTC Debatoplæg 0 0
Twitter LinkedIn
9. august 2011 - 0:00

Uheldig opgavefordeling i forhold til anvendelse af EU Landdistriktsmidler til natur- og miljøprojekter.

KTC-NOV faggruppen er blevet opmærksom på at regionerne får en betydelig koordinerede rolle i fordelingen af de ’frivilligt’ medfinansierede natur- og miljøprojektmidler, som er afsat under Grøn Vækst.

Det forekommer mildest talt uheldigt i forhold til hele opgave- og strukturreformen, at regionerne nu har en rolle i arbejdet med at stikke retningslinjer ud for anvendelse af midler på natur- og miljøområdet. Regionerne har ikke indsigt i opgaven, og det koster ressourcer i kommunerne når vi skal til at samarbejde med regionerne om anvendelse af de ’grønne midler’.  For eksempel har Naturstyrelsens decentrale enheder bedre faglighed omkring denne opgave. Nu er rollerne og opgaverne imidlertid fordelt, og så må kommunerne forsøge at få det bedste ud af en besværlig administrationsmodel.

Ifølge aftalen om Grøn Vækst får kommuner og regioner mulighed for at medfinansiere egne indsatser under landdistriktsprogrammet inden for en ramme på ca. 200 mio. kr. pr. år 2010-2015. Puljen skal udmøntes i en decentral model, hvor det overlades til kommuner og regioner i fællesskab at danne en programgruppe, der skal formulere et program med overordnede formål, prioriteringen imellem de involverede tilskudsordninger - fem stk. - heriblandt ’attraktive levevilkår’, ’nye arbejdspladser’ og ’natur og miljøprojekter’ m.fl.

Det er Fødevareministeriet, der har besluttet den organisatoriske model for håndtering af de 200 mio. kr., som i høj grad bringer regionerne på banen bl.a. i forhold til natur og miljøprojekter.

Ifølge KL er sagen meget vigtig for regionerne, idet de ser sig selv i en meget central rolle. Regionerne mener, at koordineringen imellem kommuner og regioner bedst sker i regi af vækstfora, og at de overordnede regionale prioriteringer bør være dem, der er i erhvervsudviklingsstrategierne. Fødevarministeriet (FERV) lægger op til, at alle kommuner i en region skal være velkomne i programgrupperne, og andre modeller med en bredere kommunerepræsentation er derfor også mulige. Det er opfattelsen at regionerne ser koordineringen ske i Vækstfora.

Den organisatoriske model er altså, at kommuner og region skal sætte sig sammen i hver region, og så skal de lave et samlet program for disse ordninger. Det er helt op til kommuner og region i hver region, hvordan man nærmere organiserer denne gruppe. KL har skrevet ud til alle KKR-konsulenterne og opfordret dem til at tage initiativ til at samle kommunerne om en organisatorisk model i deres region.

Der er så vidt vides lagt op til, at programgrupperne afleverer deres programmer den 1. oktober 2011 til Fødevareerhverv, som så godkender programmerne og tildeler hvert program en budgetramme.  Efterfølgende er der lagt op til, at programgrupperne sender prioriterede projektansøgninger til FERV eller LAGerne. Det er FERV, som står for den endelige sagsbehandling i relation til de fem bekendtgørelser. Baggrunden er et ønske om mere overordnede og strategiske projekter – meget gerne tværkommunale.

Set med kommunale øjne skal vi samarbejde med og godkendes af to andre myndigheder, hvoraf ingen har faglig indsigt i en prioritering af, hvilke natur- og vandprojekter der er de bedste.

Vi ved selvfølgelig godt at dette er en mindre del af landdistriktsprogrammet, og at det nok er derfor, det er blevet sådan. Det kunne bare laves meget mere direkte og effektivt – det er sådan set også en politisk fremherskende dagsorden, her må vi bare konstatere at Fødevareministeriet ikke har fundet den mest hensigtsmæssige løsning, som ville være at lade Miljøministeriet og kommunerne koordinere landdistriktsprogrammets natur- og miljøprojekter.

Nu står vi over for en bureaukratisk udfordring, og det gælder om at se mulighederne i den. Der er midler til natur- og miljøprojekter, som ligger udover tiltag der skal gennemføres i regi af Miljømålsloven.

Økonomien i kommunerne på dette område er trængt, så hvis vi kan få medfinansieret nogle af de projekter, vi trods alt gennemfører for naturområder med overvejende lokal prioritering, så kan vi bedre fastholde netop den meget vigtige naturindsats. Der er nemlig udsigt til, at Miljøministeriet for at nå de direktivsatte vand- og naturmål vil kræve, at en stor del af de kommunale naturplejemidler skal bruge i habitatområderne. 

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Flemming Lehbert Sørensen - P001961 - Rebild Kommune - 4925s billede

Direktør for teknik og miljø

Flemming Lehbert Sørensen - P001961

Rebild Kommune - 4925

Relaterede sider

  • Jorden er ikke grønnere på den anden side - selvom der ligger et parcelhus
  • 2023 i faggrupperne
  • Faggruppernes 2022
  • KTC Faggruppekonference 2023
  • Ny formand i Faggruppen for Miljø og Grundvand
  • Faggruppen for Forsyning, Energi og Ressourcer søger formand
  • Esbjerg Kommunes klimaerfaringer illustreret i visuelt referat
  • KTC Nyhedsbrev - maj 2022
  • Faggruppen for Miljø og Grundvand søger formand
  • KTC søger medlem af Faggruppen for Forsyning, Energi og Ressourcer

Faglige emner

KTC Foreningen›KTC Faggrupper

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Elisabeth Gadegaard Wolstr.. - Ballerup Kommune - 2754s billede

Direktør

Elisabeth Gadegaard Wolstrup - P008786

Ballerup Kommune - 2754

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 · e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt