Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 337392 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af AF Møller - P00... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - KTC Debatoplæg 0 0
Twitter LinkedIn
3. februar 2012 - 0:00

Vandsektorlovgivningen skal under lup!

– ellers må regeringen banke forsyningssekretariatet på plads!

Eksempel 1: Kommunens legalitetskontrol ved godkendelse af spildevandstakster.

D. 13. december 2011 sendte Holstebro Kommune og dernæst d. 3. januar 2012 Vestforsyning Spildevand A/S hver sin skrivelse til Naturstyrelsen, for at få afgjort en tvist mellem Kommunen og dets Forsyningsselskab omkring spildevandplanens betydning for deres takstfastsættelse og prisloft. I begge henvendelser var der medsendt en række spørgsmål til styrelsens afklaring og til Vestforsynings brev var bilagt en længere redegørelse fra Advokatfirmaet Lett. Forsyningsselskabet har den holdning, at de ikke i alle forhold er forpligtet til at handle efter kommunens vedtagne spildevandsplan.

Kommunerne oplever det, ifølge KTC, som et stort problem i det daglige arbejde, at forsyningsselskaber ikke oplever at have mulighed for at handle iht. kommunernes spildevandsplaner, og ønsker derfor, at der sker en præcisering i lovgivningen herom. Foreløbigt er svaret lovbemærkningen om miljø- & servicemål.

I første omgang henviser Naturstyrelsen nemlig til sit notat om miljø- og servicemål: ”Ifølge miljøbeskyttelseslovens § 32 skal kommunalbestyrelsen udarbejde og ajourføre en plan for bortskaffelse af spildevand inden for kommunen. I spildevandsplanen beskrives, hvilke områder der er kloakeret eller skal kloakeres samt, hvordan spildevandet samles, renses og udledes.

Spildevandsplanen er det juridiske grundlag, hvor kommunen kan beslutte at private ejendomme bliver tilsluttet offentlig kloak, kan kræve ændringer i kloakeringen og ekspropriere til nye anlæg. Spildevandsplanen har fokus på den offentlige del af kloaksystemet, som finansieres via taksterne (vandafledningsbidrag, tilslutningsbidrag m.m.)”. Spildevandsplanen kan indeholde kommunale miljø- og servicemål. Og - ”Den kommunale vandhandleplan fastsætter, hvordan kommunalbestyrelsen vil realisere vandplanen og indsatsprogrammet, dog uden at foregribe det præcise indhold af de afgørelser, der på et senere tidspunkt træffes efter sektorlovgivningen.

Det skal fremgå af den kommunale vandplan, hvis nogle af de nødvendige foranstaltninger skal gennemføres af et vandselskab. En nødvendig foranstaltning efter den kommunale vandhandleplan vil kunne udgøre et miljø- og servicemål, som kan give tillæg til driftsomkostningerne i vandselskabets prisloft, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. Den kommunale vandhandleplan skal endvidere indeholde en prioritering og angivelse af forventet tidspunkt for hver enkelt foranstaltning. Herunder skal der redegøres for, hvordan offentligheden efter reglerne i særlovgivningen vil blive inddraget i vandhandleplanens gennemførelse”.

”På spildevandsområdet kan især grønne løsninger give ”gratis” sideeffekter eller synergier. Overløbsbassiner kan udvikle sig til smukke vådområder til glæde for dyre- og plantelivet, men også som rekreative områder for borgerne. Der er endnu ingen eksempler på Konkurrenceankenævnskendelser som omhandler synergier på spildevandsområdet. Naturstyrelsen anbefaler, at der ved spildevandstekniske løsninger, hvor der kan være positive sideeffekter, medtages en redegørelse for synergierne og evt. udgiftsfordelingen heraf ved ansøgning om tillæg til prisloftet”.

Alt sammen gode, nyttige råd, som Kommunerne kan følge, men som ikke kan erstatte den omtalte præcisering i selve lovteksten.

Eksempel nr. 2: Vejvandsbidrag – en økonomisk bombe under kommunerne

Forsyningssekretariatet og Naturstyrelsen har forskellige udlægninger af betalingsvedtægtslovens regler om vejbidrag. Det kan betyde en regning på ½ mia. kr. til kommunerne. Ifølge en artikel i KTC’s blad ”Teknik & Miljø” fra januar 2012 er forsyningssekretariatet igen kommet i søgelyset med en lovfortolkning, der får kommunerne på barrikaderne. ”Det handler om vejbidraget, som er det skattefinansierede bidrag, kommunerne betaler til kloakforsyningen for den meromkostning, som vejafvandingen medfører for kloakforsyningerne.

Dette bidrag har i årtier været fastsat som en procentdel af den anlægsudgift, som afholdes. Procentsatsen kan fastsættes til maksimalt 8 %, og kommunerne har over årene brugt denne mulighed for at skrue på det skattefinansierede bidrag til kloakforsyningerne. Der er således – i overensstemmelse med loven – tale om en meget forenklet måde at beregne bidraget på i form af et samlet kommunalt bidrag.

Forsyningssekretariatet har nu kastet sig over denne bidragsform og anlagt den logik, at hvis det kommunale bidrag er mindre end de faktiske omkostninger til veje, så vil der være tale om en udlodning fra forsyningsselskabet til kommunen i henhold til den såkaldte stoplov”. Sagen har kørt siden 2010 med forskellige udmeldinger og fortolkninger fra Naturstyrelsen, der er den kompetente myndighed på området, og Forsyningssekretariatet, men spidser imidlertid til nu, fordi Forsyningssekretariatet i et udkast til afgørelse har meddelt 62 kommuner, at de har betalt for lidt i vejbidrag. KL har fulgt op på sagen og rettet henvendelse til miljøministeren med anmodning om et hurtigt indgreb og en præcisering af reglerne.

Ifølge artiklen vurderer flere eksperter (inklusiv Næstved kommune, Naturstyrelsen og KTC), at Forsyningssekretariatet reelt har overtolker reglerne. Forsyningsselskabernes forening DANVA er også på banen efter flere henvendelser fra forskellige forsyningsselskaber. Men under alle omstændigheder er det klart for enhver, at reglerne trænger til en modernisering, så de passer til den udvikling sektoren har gennemgået. I Spildevandsudvalgets rapport fra december peges desuden på en ændring af vejbidraget, så det fremover både bliver kostægte og kan give et øget incitament til alternativ afledning af regnvand. Der er derfor behov for en endelig afklaring, så kommunerne ikke kommer på mellemhånd og i god tro pådrager sig ganske urimelige ekstraudgifter.

Alt sammen gode saglige vurderinger, som igen peger hen på behovet for en præcisering af reglerne i vandsektorlovgivningen.

Eksempel nr. 3: KLIMATILPASNING – forebyggelse i stedet for oversvømmelser.

I Regeringsgrundlaget står: ”Danskerne har i sommeren 2011 for alvor oplevet adskillige tilfælde med usædvanlige voldsomme skybrud. Det understreger behovet for klimatilpasning, som alt for længe har været forsømt. Regeringen vil 
• Etablere en Task Force for klimatilpasning, der skal udarbejde en handlingsplan for klimatilpasning samt sikre hurtig implementering af EU’s direktiv.
• Sikre at alle kommuner laver en handlingsplan for klimatilpasning indenfor max 2 år.
• Modernisere vandløbs- og vandforsyningslovene
• Undersøge om vandselskaberne har tilstrækkeligt gode muligheder for at finansiere klimatilpasning og om behovet for klimatilpasning i form af andre tiltag end kloakering gør det hensigtsmæssigt at justere arbejdsfordelingen mellem kommuner, vandselskaber og myndigheder i øvrigt.

Selvom forsyningsselskaberne får godkendt et miljø- og servicemål har de dog ikke nødvendigvis mulighed for at realisere dette. Investeringerne kan teknisk kun indregnes i taksterne som en lineær afskrivning over anlæggets levetid iflg. ”pris og levetids kataloget – POLKA”. Denne vil typisk være 50+ år. Låneoptagelse med kommunegaranti kan kun ske med maks. 25 års løbetid. Det betyder at afdragene på lånet vil være dobbelt så store som den tilladte takstforhøjelse. Dette kan gå en tid, hvis forsyningsselskabet er så heldigt at have luft i afskrivninger på historiske investeringer, men selv disse ”heldige selskaber ” vil kunne løbe tør for finansiering  ret hurtigt, med de enorme investeringer der ligger umiddlbart for indenfor klimatilpasning og oversvømmelsessikring. Dette problem må og skal også løses.

DANVA skrev 20. januar 2012 til vandselskaberne: ”Som bekendt er vandplanerne endeligt vedtaget ultimo december 2011, hvilket betyder, at kommunerne har 6 måneder til at udarbejde udkast til de kommunale vandhandleplaner. ….. , som beskrevet i vandplanerne og med de virkemidler som er foreslået. I den konkrete udmøntning skal kommunerne sikre, at indsatsen er effektiv, og at de valgte virkemidler er cost-effektive i den konkrete situation.

KL har til hjælp for kommunerne udarbejdet et udkast til paradigme for de kommunale handleplaner. Dette udkast har en klar mangel: Det opfordrer ikke til samarbejde med vandselskaberne om udarbejdelsen af indsatsen. Hvis de konkrete løsninger skal blive cost-effektive er det vigtigt, at løsningerne passer ind i vandselskabets strategi og skaber synergi i forhold til andre indsatser f.eks. omkring klimatilpasning, der hvor det er hensigtsmæssigt. Vandplanernes konkrete udmøntning kræver derfor god dialog med vandselskaberne. …... og et forhåbentligt godt samarbejde om løsninger, der udover at tage hånd om kravene i planerne også tager hensyn til andre aspekter såsom udvikling af forsyningsstrukturen og klimatilpasning.”

Forsyningsselskaberne er således lige så interesseret i at få mulighed for at arbejde aktivt med klimatilpasning. Jeg vil derfor på KTC’s vegne opfordre regeringen til at implementere regeringsgrundlaget vedr. vandselskabernes mulighed for at finansiere klimatilpasning og undersøge om behovet for andre tiltag end kloakering gør det hensigtsmæssigt her at justere arbejdsfordelingen mellem kommuner og vandselskaber.

Vandsektorlovgivningen skal derfor under lup nu!

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Ebbe Møller Olesen - P001600 - Guldborgsund Kommune - 3565s billede

Natur, Miljø & Planchef

Ebbe Møller Olesen - P001600

Guldborgsund Kommune - 3565

Relaterede sider

  • Miljøjurauddannelse

Faglige emner

Miljø og grundvand›Sektordata

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Elisabeth Gadegaard Wolstr.. - Ballerup Kommune - 2754s billede

Direktør

Elisabeth Gadegaard Wolstrup - P008786

Ballerup Kommune - 2754

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 · e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt