Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 337378 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af AF Møller - P00... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. maj 2016 - 8:00
Rotter sætter rekord

Indsats betaler sig - og giver samtidig overblik over kloaknet

Antallet af rotteanmeldelser stiger, og bestanden af de pelsede skadedyr vokser sig større år for år. Tæt samarbejde mellem kommune, forsyningsselskab og ekstern leverandør kan sætte en effektiv stopper for festen. Det er erfaringen i Hedensted Kommune, der har aflivet næsten 90.000 rotter.

Det koster hvert år danske kommuner og ejendomsselskaber millioner af kroner at rydde op efter rotteskader i det danske kloaknet, hvor slidte rørføringer og brønde er en gave til landets intelligente skadedyr nummer 1 – rotten. 

Rotteplagen i Danmark har aldrig været større. Tal fra Miljøministeriet viser, at antallet af rotteanmeldelser er steget fra 100.000 til 150.000 pr. år i gennemsnit siden slutningen af firserne. Det tal er stigende. 

Med pres fra stigende nedbør og nedslidte kloakker er danske kommuner godt i gang med at rydde op i undergrunden og renovere kloaknet. Og det er en benhård og økonomisk tung kamp at udbedre skader på kloaknet og sikre en effektiv rottebekæmpelse. 

I København og Aarhus er antallet af anmeldelser steget med 25 procent, selvom kommunerne har iværksat handleplaner som følge af bekendtgørelse fra 2012. Den forpligter alle danske kommuner til at planlægge og udføre bekæmpelse og forebyggelse mod rotter og sikre egne bygninger og kommunale udstykninger mod rotteindtrængning.

På forkant med lovgivning

I Hedensted Kommune er man kommet lovgivningen i forkøbet med en tidlig indsats. Allerede i 2008 valgte kommunen at sætte hårdt mod hårdt for at komme rotteplagen til livs, og det har været en succes. I skrivende stund har man ombragt 86.387 rotter ved hjælp af mekaniske fælder med sensorstyring, og Hedensted var en af de første kommuner, der valgte de nye fælde- og rottespærrer teknologier. 

- Hedensted Kommune var tidligt ude, fordi kommunens teknikudvalg blev opmærksom på de nye tekniske løsninger. Her besluttede man sig hurtigt for at teste andre muligheder end giftbekæmpelse. Samtidigt havde forvaltningen og Hedensted Spildevand den nødvendige nysgerrighed, siger Anders Reuss, der er ingeniør og myndighedssagsbehandler i afdelingen for natur og miljø i Hedensted.

Effektivt samarbejde med leverandør

I henhold til den eksisterende lovgivning har Hedensted Kommune også sat rottespærrer op ved kommunale ejendomme. Den effektive indsats er et klart resultat af et godt partnerskab mellem kommune, Hedensted Spildevand og leverandøren. 

Som følge af vandsektorloven fra 2009 blev Hedensted Spildevand udskilt som et selvstændigt selskab med ansvar for drift og vedligeholdelse af det 850 kilometer lange kloaknet, som forbinder cirka 20.000 ejendomme og virksomheder. Samtidig behandler selskabet spildevand på fem renseanlæg i kommunen. 

Dermed står Hedensted Spildevand også med en stor del af indsatsen mod rotter i kommunens undergrund. Her har man et tæt samarbejde med leverandøren WiseTec/Tec-SolutionZ, der har leveret og opsat fælder og rottespærrer. Virksomheden har kunder blandt cirka halvdelen af landets 98 kommuner. 

WiseTec/Tec-SolutionZ har valgt at anvende Hedensted Spildevand som ekstern underentreprenør i forbindelse med videre opsætning og service af udstyret. Det betyder blandt andet, at Hedensted Spildevand inspicerer og servicerer kommunens rottespærrer to gange om året som led i serviceaftalen med kunden.

- For os var det naturligt at vælge Hedensted Spildevand som samarbejdspartner i forbindelse med, at vi skulle levere fælder og rottespærrer. De har lokalkendskab og den fornødne ekspertise. Samtidig oplever vi, de har en meget aktiv og progressiv tilgang til rottebekæmpelse og vedligehold af kommunens kloaknet, siger administrerende direktør Carsten Thulin fra WiseTec/Tec-SolutionZ.

Vi har ikke renoveret mere kloak, end vi plejer at gøre. Vi har ikke gjort en ekstraordinær indsats, men vi er selvfølgelig mere opmærksomme. Hvis vi kommer ud til en brønd, der er utæt, og hvor der er mange rotter, så renoverer vi brønden ordentligt og sætter fælder eller spærrer op, så vi kan udrydde rotterne og forhindre indtrængning.

Færre anmeldelser og skader

Indsatsen mod rotter har også haft den effekt, at Hedensted Spildevand og kommunen har fået et bedre overblik over kloaknettets tilstand. Teknikere fra Hedensted Spildevand er jævnligt ude og inspicere brønde, hvor der er opsat fælder og rottespærrer. 

- Resultatet er, at vi har færre skader end for fem år siden. Vi har færre sætninger af vejarealer og færre tilstopninger af kloakker. Det er svært at sige, hvordan det havde forholdt sig, hvis ikke vi lavede denne indsats. Vi kan bare konstatere, at vi har færre skader og akutte kald, hvor kloakken er stoppet, siger Ulrik Folkmann, der er driftschef ved Hedensted Spildevand.

Hvis teknikerne finder skader på brønde og kloakledninger i forbindelse med rotteinspektionen, bliver de straks udbedret. Hedensted Spildevand har dog ikke iværksat et specifikt renoveringsprojekt af kloaknettet. 

- Vi har ikke renoveret mere kloak, end vi plejer at gøre. Vi har ikke gjort en ekstraordinær indsats, men vi er selvfølgelig mere opmærksomme. Hvis vi kommer ud til en brønd, der er utæt, og hvor der er mange rotter, så renoverer vi brønden ordentligt og sætter fælder eller spærrer op, så vi kan udrydde rotterne og forhindre indtrængning, fortæller Ulrik Folkmann.

Sikring af kommunale ejendomme

Som led i Hedensted Kommunes handlingsplan for rottebekæmpelse 2013-2015 er man godt i gang med at sikre plejehjem, skoler, daginstitutioner og idrætsanlæg m.m. mod indtrængning af rotter. Opgørelse fra kommunen den 19. oktober 2015 viser, at Hedensted har opsat rottespærrer og sikret 49 ud af 62 kommunaleejendomme mod rotteindtrængning, og flere er på vej. 

Her er det også Hedensted Spildevand, der løser opgaven for kommunen i samarbejde med leverandøren. Som udgangspunkt var det en kompliceret opgave, da der er mange ejendomme i kommunen, hvor man ikke har retvisende tegninger af kloakføringer og placeringer af brønde.

Ved hjælp af den lovpligtige indsats mod rotter har kommunen nu fået kortlagt det kommunale kloaknet. En affødt effekt er blandt andet, at kommunens indsats i forhold til regn- og spildevandsseparation samt bekæmpelse af rotter går hånd i hånd. 

- Vi har haft et rotteproblem på en skole, hvor man tidligere havde udført en kloakseparering. Her havde man dog ikke afproppet eller fjernet de gamle, døde ledninger og brønde. Vi fik straks fjernet dem, så rotterne ikke havde et tilholdssted. I kombination med fælder og spærrer i skelbrøndene gjorde det, at rotteproblemet hurtigt var bekæmpet. Ellers var vi nok ikke kommet af med problemet så hurtigt, siger Dan Bay, der er vedligeholdelsesansvarlig for de kommunale bygninger og kloakker.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Journalist
Jan Schelbech
Wisetec/Tec-SolutionZ

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Oktober 2024
  • Teknik & Miljø - September 2024 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - September 2024
  • Teknik & Miljø - Juli/August 2024
  • Teknik & Miljø - Juli/August 2024 LÆS ONLINE
  • Tilmeldingen til KTC ÅRSMØDE er nu åben
  • KTC Faggruppekonference 2025
  • KTC ÅRSMØDE 2024 - TILMELDINGEN ER ÅBEN
  • Teknik & Miljø - Maj 2024 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2024

Faglige emner

Forsyning

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Elisabeth Gadegaard Wolstr.. - Ballerup Kommune - 2754s billede

Direktør

Elisabeth Gadegaard Wolstrup - P008786

Ballerup Kommune - 2754

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 · e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt