Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 337393 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af AF Møller - P00... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. marts 2016 - 7:00
BRT-løsning i Aalborg

Mobilitet og byplanlægning går hånd i hånd

’Mobilitet’ bruges meget i transportdebatterne for tiden fordi begrebet favner bredt, og indfanger hvad transport- og infrastrukturydelser skal bidrage med. At folk har gode muligheder for at komme til og fra arbejde, uddannelse, sport, osv. Det er de samlede (kendte) tilbud på tværs af transportformer, som afgør, hvor god mobiliteten er.

I Nordjylland er der i de kommende år konkrete forsøg med at tænke de forskellige transportformer endnu mere sammen, så en rejse i højere grad end i dag kan bestilles og gennemføres, som et mix af private, kollektive og deleformer.

Også i byerne tænkes mobilitet ind, både i forhold til byens borgere og de mange indpendlere. I Aalborg har man siden 2014 set og håndteret borgernes mobilitet i et byudviklingsperspektiv. ”Byudvikling er driveren, og så vil vi have en mobilitet og infrastruktur, som understøtter den”, siger By- og landskabsdirektør i Aalborg Kommune, Christian Bjerg,

Det er afgørende for erhvervsinvestering og bosætning i byen, at man kan stole på de trafikale forbindelser.

Det var bl.a. også derfor, at Aalborg kommune valgte at satse på en letbane som trafikal rygrad i byens vækstakse, fra lufthavn, til universitet, sygehus og havn.

Linjeføring med faste stationer

En bane har faste stationer, trafikknudepunkter og en lang levetid.

Letbanen var desværre ikke med på Regeringens finanslov, så Aalborg Kommune blev tvunget til at sadle om. Troen på en linjeføring med faste stationer gennem byens vækstakse, er der dog stadig. Derfor har man valgt at etablere en BRT-løsning (Bus Rapid System) i letbanens tracé, så rygraden i vækstaksen fastholdes. By- og landskabsdirektør, i kommunen, Christian Bjerg fortæller:

 -Det er en by med rigtig stor indpendling, mange biler og behov for at få mange mennesker frem til centrale dele af byen let og hurtigt. Derfor satser vi stadig på en tydelig linjeføring gennem byen, med store perroner og materiel i høj kvalitet. Men i stedet for et tog bliver det hurtige og komfortable busser, som kan drøne gennem byen i egen lukkede busbane, forklarer Christian Bjerg og fortsætter:

-Oplevelsen skal være så god, at pendlerne oplever BRT-turen som en brugbar mulighed, og et godt alternativt til at køre bilen gennem midtbyen. Det giver så en god mulighed for at udvikle byen, idet det bliver lettere at fredeliggøre dele af bymidten. Det gør transport, handel og ophold mere attraktivt for cyklister og gående. Ambitionen er, at byudvikling og bedre mobilitet – bredt set – skal gå hånd i hånd lige fra de første visioner. Endelig skal vi fra kommunen forpligte os på løsningen, så den stadig er attraktiv for de investorer, som skal investere langs linjen.

Fra sommeren 2016

Det bliver spændende at se en sådan fuldt udfoldet BRT-løsning over en længere strækning. Allerede fra sommeren 2016 kommer der til at køre en almindelig bybus på strækningen, men når arbejdet er færdigt, er planen, at der skal være afgange med de specielle busser hver 7,5 min. Deltagere på TEKNIK & MILJØ ´16 d. 14.-15. april i Aalborg, kan som udflugt vælge at køre en tur i vækstaksen og høre mere om tankerne bag, investeringerne, betydningen for ejendoms- og grundpriser mv.

HVAD ER BRT?

BRT står for Bus Rapid System og er et højklasse kollektivt transportsystem, der baserer sig på bustransport. Idéen er at kombinere fordelene fra en letbane eller metro med fleksibilitet og lavere omkostninger fra bustransport.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Camilla Rosenhagen - P001131 - Danske Regioner - 2705s billede

Konsulent

Camilla Rosenhagen - P001131

Danske Regioner - 2705

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - September 2024 LÆS ONLINE
  • Tilmeldingen til KTC ÅRSMØDE er nu åben
  • KTC Faggruppekonference 2025
  • KTC ÅRSMØDE 2024 - TILMELDINGEN ER ÅBEN
  • Bynær opsætning af vedvarende energianlæg og brug af lempelser af naturbeskyttelse - et studieeksempel
  • Skoler i Odense Kommune får fodgænger- og cykelzoner
  • Friluftsrådet og Dansk Kyst- og Naturturisme inviterer til konferencen UD PÅ TUR - en konference om rekreativ infrastruktur
  • Placering af transformerstationer indenfor bevaringsværdige lokalplan
  • Temadag om energifællesskaber i et kommunalt perspektiv
  • Nye værdikæder i partnerskaber

Faglige emner

Planlægning

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Elisabeth Gadegaard Wolstr.. - Ballerup Kommune - 2754s billede

Direktør

Elisabeth Gadegaard Wolstrup - P008786

Ballerup Kommune - 2754

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 · e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt