Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 337378 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af AF Møller - P00... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. oktober 2016 - 8:00
Erhvervsservice

Sønderborg vil hæve sig fra nummer sjok til top

Trods fokus på at sikre gode vilkår for virksomheder har Sønderborg fået bundplacering i DI’s nationale erhvervsklima-analyse to år i træk. Derfor har kommunen nu søsat flere ambitiøse initiativer, som skal øge erhvervsvenligheden og give virksomheder gode betingelser for vækst og udvikling.

Erhvervslivet er kommunens motor. Det er virksomhederne, der skaber job, tiltrækker indbyggere, sikrer skatteindtægter osv. Derfor er det afgørende at erhvervslivet trives – måske især i de kommuner, der ligger lidt væk fra alfarvej.

I Sønderborg var det både et chok og en øjenåbner, da vi 2014 og 2015 blev nummer sjok i DI’s nationale erhvervsklimaanalyse. For uanset hvad man måtte mene om undersøgelsen, så er det en markedsføringsmæssig bet at få et ry som en kommune, der ikke prioriterer erhvervslivet, især i forhold til at tiltrække virksomheder og kvalificeret arbejdskraft. Så på baggrund af bundplaceringen blev der iværksat en række tiltag med det formål at løfte erhvervsservicen i Sønderborg Kommune op på et niveau i topklasse – og ligeledes løfte områdets image.

Dialog med erhvervslivet

I foråret 2015 gennemførte kommunens politikere og direktører en dialogrunde og en spørgeskemaundersøgelse hos 100 udvalgte virksomheder. Det viste sig, at der var flere indsatsområder, blandt andet var der mange af virksomhederne, der ikke var tilfredse med dialogen med/kommunikationen fra kommunen. Det blev eksemplificeret ved, at flere virksomheder skældte ud over, at kommunen opkrævede dækningsafgift. Afgiften var dog afskaffet år tilbage. Derudover blev der efterlyst en bedre indsats i forhold til tiltrækningskraften.

Erhvervskontakten blev dog vurderet positivt. Erhvervskontakten var blevet oprettet to år tidligere for at hjælpe virksomhederne mere direkte. Og de virksomheder, som havde brugt Erhvervskontakten, var glade for den koordinering og facilitering, de fik.

Resultatet af de 100 besøg hos virksomhederne blev analyse- og handlingsplanen "Sådan skaber vi erhvervsservice i topklasse i Sønderborg Kommune".

Virksomhedsbesøg og spørgeskemaer har taget afsæt i fem kategorier:

  • Generel erhvervsvenlighed
  • Kommunens og Vækstrådets erhvervsservice
  • Infrastruktur
  • Udbud af kvalificeret arbejdskraft
  • Kommunens image som bosætningskommune.

Retning med dialogrunde og analyse

På baggrund af virksomhedsbesøgene kom 12 henvendelser til Erhvervskontakten, der nu er taget hånd om. På samme måde har Jobcentret fået 17 konkrete henvendelser.

Analysen giver et klart overblik over de områder, hvor servicen skal optimeres. Det gælder både i forhold til sagsbehandling, kommunikation og vejledning. På baggrund af analysearbejdet oprettede kommunen et Vækstråd, der er en erhvervsforening, hvor politikere, kommunens forvaltning og erhvervslivet i fællesskab arbejder på erhvervsfremme og udvikling samt Sønderborg Kommune Erhvervsservice, der, baseret på de gode resultater i Erhvervskontakten, skal fungere som en samlet indgang til kommunen, hvorigennem man vil sikre en enkel og effektiv sagsbehandling.

Erhvervsservicen skal fremadrettet skræddersys til områdets mange små og mellemstore virksomheder i erkendelse af, at det er her, det absolut største vækstpotentiale ligger. Målet er at skabe en ny virkelighed for virksomhederne i Sønderborg Kommune, hvor erhvervsservicen er proaktiv frem for reaktiv og imødekommer virksomhedernes konkrete behov.

Vækst og udvikling opretholdes

I dag er erhvervsområdet et højt profileret indsatsområde i Sønderborg Kommune. Med nedsættelsen af et erhvervsudvalg og etableringen af Sønderborg Vækstråd og Sønderborg Kommune Erhvervsservice har kommunen sat vækst og udvikling øverst på dagsordenen.

Dialogrunden og analysen har givet et konkret vidensgrundlag at arbejde ud fra, og blandt andet derfor fortsætter kommunens erhvervsudvalg rækken af virksomhedsbesøg – også udover det oprindelige mål på 125 virksomheder. I løbet af foråret 2016 besøges bl.a. en række virksomheder inden for handel og turisme.

Derudover vil kommunen foretage en halvårlig tilfredshedsmåling blandt områdets virksomheder via online survey for vedvarende at sikre det rette fokus, og at de konkrete indsatser bærer frugt.

Af analyse- og handlingsplanen fremgår, at kommunen ikke ønsker at benytte udefrakommende analyser af erhvervsvenligheden i Sønderborg Kommune som styringsværktøj eller pejlemærke. For det er ikke et mål i sig selv at stryge til tops på eksempelvis DI’s hitliste.

 ”I stedet vil vi sikre, at vurderingen altid er repræsentativ og retvisende for hele områdets erhvervsliv frem for udvalgte brancher, virksomhedsstørrelser eller organisatoriske tilhørsforhold”. (Citat handlingsplanen).

Klar rollefordeling med fælles mål

For at nå målet om at levere erhvervsservice i topklasse kræver det en klar rollefordeling mellem aktørerne.

Sønderborg Kommune har en generel og servicerende rolle i form af Sønderborg Kommune Erhvervsservice, der hjælper virksomhederne gennem sagsbehandling, udbud og til arbejdskraft mm.

Sønderborg Vækstråd har en fokuseret udviklingsrolle som f.eks. iværksætterservice, tiltrækning af arbejdskraft og kompetenceudviklende aktiviteter.

Hertil kommer en række indsatsområder, der i fællesskab løftes af kommunen og Vækstrådet. Vækstrådet skal sikre implementeringen af masterplanen for iværksætteri og den ambitiøse erhvervsfremmestrategi. Det skal ske gennem et arbejdsgrundlag med Blå-, Grøn og Hvidbogen og via en driftsaftale mellem Sønderborg Vækstråd og Sønderborg Kommune.

Sønderborg Kommune Erhvervsservice er nu erhvervslivets enkle indgang til kommunen.

Erhvervskontaktens medarbejdere (i baggrunden) er på skift i Erhvervsservice sammen med de faste medarbejdere – her konsulenterne Daniel Staugaard og Ulrich Lassen.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

afdelingsleder, Erhverv & Affald og Erhvervskontakten
Hanne Bruun
Sønderborg Kommune

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Oktober 2024
  • Teknik & Miljø - September 2024 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - September 2024
  • Opløs problemer med vertikal udvikling
  • Teknik & Miljø - Juli/August 2024
  • Teknik & Miljø - Juli/August 2024 LÆS ONLINE
  • Tilmeldingen til KTC ÅRSMØDE er nu åben
  • Kom med til Aalborg 2024 - Vores byer. Vores ansvar.
  • KTC Faggruppekonference 2025
  • KTC ÅRSMØDE 2024 - TILMELDINGEN ER ÅBEN

Faglige emner

Ledelse, kompetence og organisation

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Elisabeth Gadegaard Wolstr.. - Ballerup Kommune - 2754s billede

Direktør

Elisabeth Gadegaard Wolstrup - P008786

Ballerup Kommune - 2754

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 · e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt