Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 337394 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af AF Møller - P00... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
31. oktober 2016 - 7:02
Finland i førertrøjen

MaaS er mobilitetens svar på Netflix

MaaS - Mobility as a Service – vil kombinere private og kollektive transportformer i et nyt kundevenligt, miljøbevidst og digitalt styret mobilitetskoncept. Men er det realistisk, at folk vil opgive deres private bil og overgive sig til digitale mobilitetstjenester?

Transportvanerne er under forandring. Samkørsel og delebiler har pludselig fået succes, og på lang sigt tegner selvkørende biler til at kunne revolutionere vejtrafikken. Det er blevet kaldt mobilitetsrevolutionen, og MaaS er ét af de mulige svar på, hvad mobilitetsrevolutionen kan byde på. Der findes desværre ikke et dansk ord for Mobility as s Service.

Mobility as a Service (MaaS) er en ny digital service - en app – som på abonnementsbasis giver adgang til private og kollektive transportformer, der kan kombineres i en effektiv transportkæde. 

MaaS udbydes som transportpakker til fx børnefamilier, pendlere eller erhvervsfolk. Abonnementet tegnes for en fast månedlig betaling, og så kan de valgte deltjenester kombineres frit.

Måske kan den private bil med fordel sættes i garagen eller sælges. Idéen bag MaaS er, at den tilpassede abonnementspakke giver samme eller mere mobilitet for de samme penge.

UbiGo-forsøget i Gøteborg

Det hidtil mest ambitiøse MaaS-projekt blev gennemført i 2013-15 i Gøteborg i Sverige med 25 familier som deltagere. Familiernes biler blev låst inde i projektperioden. Al transport foregik herefter som en kombination af kollektiv trafik, taxi, delebil, lejet bil og lejet cykel. Der blev brugt mange kræfter på at designe mobilitetspakkerne så præcist som muligt i forhold til familiernes behov. Så blev prisen regnet ud – typisk lidt lavere end familiens aktuelle transportbudget.

UbiGo-forsøget blev dokumenteret af forskere fra Chalmers Tekniska Högskola.

UbiGo-projektet viste interessante resultater. Stort set alle deltagere i forsøget var tilfredse med deres nye transportvaner, og mange var villige til at opgive bilen i garagen, hvis UbiGo fortsatte. Stort set alle familier havde overvurderet deres transportbehov. De fleste brugte mellem 65 og 80 pct. af det, de havde bestilt. Det blev forklaret som en reaktion på, at den frihedsfølelse, der er forbundet med at have sin egen bil til rådighed, blev reduceret. Transportbestillingen i mobilitetspakken rummede derfor en alt for stor sikkerhedsmargen.

 

Parterne i Gøteborg arbejder i øjeblikket videre med at etablere UbiGo-konceptet som et almindeligt tilbud til alle borgere. Vanskelighederne ligger nu på operatørsiden. I forsøgsperioden havde transportoperatørerne givet faste priser for deres tjenester, der kunne matche fastpriskonceptet i UbiGo. Operatørerne overvejer nu en alternativ prissætning, som er knap så risikofyldt for dem.

Hvem skal drive UbiGo eller andre MaaS-koncepter? Skal det være de kollektive trafikselskaber, skal det være biludlejere eller måske nogle helt andre? Det kan vise sig at blive et afgørende principielt valg, som også kan bestemme succes eller fiasko for MaaS-konceptet.

MaaS i Finland

Den finske iværksætter og mobilitetsspecialist Sampo Hietanen besøgte for nylig Danmark og holdt indlæg om MaaS på en konference arrangeret af Kollektiv Trafik Forum og Transportøkonomisk Forening (TØF).

Stor fleksibilitet og flere valgmuligheder er princippet i den app, som Sampo Hietanens firma, MaaS Finland Ltd., arbejder på at udvikle.  IT- teknikken er den nemme del af projektet. Det svære er at åbne forskellige datakilder og lave forretningsaftaler med transportudbydere som kollektive trafikselskaber, biludlejere, delebiler, samkørselsudbydere, cykeludlejere, parkeringsselskaber, taxifirmaer m.fl.

- Tilbuddet skal være, at vi kan give travle folk 90 minutter tilbage hver dag – til deres eget brug, forklarede Sampo Hietanen på konferencen.

- Vi vil gøre det til et reelt valg at droppe den private bil. Vores alternativ skal være så godt, at det vil være muligt for rigtig mange. Ambitionen er at lave mobilitetens svar på Netflix. Vi er midt i et opbrud af transportvaner med teknologien som driver – en omfattende digital disruption på transportområdet, fortsatte Sampo Hietanen.

Han skitserede tre mulige mobilitetspakker:

  • En 15 minutters pakke til 135 euro pr. måneden med højst 15 minutters ventetid.
  • En businesspakke til 800 euro pr. måneden med kun fem minutter mellem bestilling og afhentning i alle EU-lande.
  • En familiepakke til 1200 euro pr. måned med pladsgaranti til hele familien herunder sikre barnesæder.

MaaS-konceptet er endnu ikke i drift i Finland, men Helsinki-regionen er udset som forsøgsområde.

Finske Sampo Hietanen besøgte fornylig Danmark, hvor han gav et oplæg om MaaS på konference.

MaaS i Danmark

I Danmark har to regionale trafikselskaber sat mobilitet på dagsordenen. Trafikselskabet Movia arbejder især sammen med de sjællandske kommuner om bedre sammenhæng mellem kollektiv trafik og bl.a. Smart City-projekter og cykelprojekter.

I Nordjyllands Trafikselskab (NT) skal en ny forretningsplan forberede trafikselskabet og regionens kommuner til mobilitetsrevolutionen. NT vil indlede partnerskaber med bl.a. Aalborg Taxi og samkørselsportalen GoMore. NT har netop fået puljestøtte til at udvikle en nordjysk version af Rejseplanen, som skal rumme bl.a. taxi og samkørsel.

MaaS-koncepter uden samarbejde med den kollektive trafik vil næppe kunne få succes.  Initiativerne må derfor forventes at komme fra private eller offentlige parter tæt på de regionale trafikselskaber.

MaaS skal ned på jorden

Den optimistiske idé bag Mobility as a Service er effektivisering og klimaforbedringer. MaaS burde kunne medvirke til at reducere trængslen i bytrafikken. Der vil være færre køretøjer, og de kan udnyttes bedre. UbiGo-projektet peger i den retning. Mange mennesker har dårligt udnyttet transportkapacitet stående i garagen eller på P-pladsen.

Succesen for MaaS afhænger af, om konceptet kan levere varen. Det afhænger af MaaS-operatørens evne til at få transportselskaberne til at levere effektiv transport målt i tid, service og penge.

Det andet springende punkt er, om MaaS taler tydeligt nok til målgrupperne – borgerne, familierne, erhvervsfolkene. Vil bilejerne virkelig sætte bilen i garagen eller sælge den til fordel for MaaS?

Mange mobilitetsspecialister mener, at transportvanerne i hele den vestlige verden er under markant forandring. Den såkaldte mobilitetsrevolution er dog stadig i sin vorden, og ingen kan forudse, hvilke af de mange modstridende tendenser, der vil vinde på lang sigt.

MaaS er måske svaret på et spørgsmål, som slet ikke er stillet endnu.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

freelance journalist
Mikael Hansen

Bragt i

Teknik & Miljø - November 2015

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Oktober 2024
  • Vi søger ny repræsentant til Kontroludvalget for Kontrolordningen for styret boring og gennempresning 
  • Teknik & Miljø - September 2024 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - September 2024
  • Krav om flere og bedre ladestandere udfordrer kommunerne
  • Teknik & Miljø - Juli/August 2024
  • Teknik & Miljø - Juli/August 2024 LÆS ONLINE
  • Tilmeldingen til KTC ÅRSMØDE er nu åben
  • KTC Faggruppekonference 2025
  • Teknik & Miljø - Maj 2024 LÆS ONLINE

Faglige emner

Veje, trafik og trafiksikkerhed

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Elisabeth Gadegaard Wolstr.. - Ballerup Kommune - 2754s billede

Direktør

Elisabeth Gadegaard Wolstrup - P008786

Ballerup Kommune - 2754

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 · e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt