Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 337377 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af AF Møller - P00... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. juni 2017 - 8:00
Tilsynskampagner

Brøndbys kampagner er en succes

Gennem ni år har Brøndby Kommune haft positive erfaringer med at lave de tilsynskampagner, som blev obligatoriske i 2014. Kampagnerne giver en mere målrettet miljøindsats og øger medarbejdernes viden.

Gennem de sidste ni år har Brøndby Kommune gennemført 17 tilsynskampagner, hvor vi har været i kontakt med mange af kommunens ca. 450 miljørelevante virksomheder. Det har drejet sig om alt lige fra kampagner om opbevaring og håndtering af farligt affald og vaskepladser i boligselskaber til dette års kampagne, der var målrettet autobranchen – en branche, der får mange indskærpelser, og hvor en kampagne kan gøre en mærkbar forskel ude på virksomheden.

Brøndbys mange kampagner har været en succes på både de ydre og de indre linjer. På de ydre linjer giver kampagnerne os en positiv kontakt med mange virksomheder på relativ få timer, og de giver os mulighed for at have et prioriteret fokus på miljøforhold, der erfaringsmæssigt giver anledning til miljøproblemer på virksomhederne. Den merviden, som kampagnerne giver os, betyder desuden, at vi på den lange bane får bedre og mere effektive tilsyn til glæde for virksomhederne ved fx mindre tilsynsgebyrer.

Kampagnearbejdet giver bedre kompetencer

På de indre linjer får vi også et udbytte af tilsynskampganerne, fordi kampagnerne – ved den rette tilrettelæggelse – øger medarbejdernes kompetencer og trivsel. I Brøndby udvikler, opbygger og afvikler vi kampagnerne sammen, og det giver sammenhængskraft og udvikling af den enkelte og derved bedre trivsel. Ved at lave en fælles tilsynsindsats, som nogle gange går på tværs af afdelinger, opnår vi også en fælles kultur omkring metoder og tilgangen til vores virksomheder, og vi får en fælles forståelse for virksomhedernes situation og behov. Det betyder i sidste ende, at vi føler et fælles ansvar og en forpligtelse for, at vi løfter i flok. Det er ikke en dårlig sidegevinst af at gennemføre tilsynskampagner.

Vi oplever, at der er stigende opmærksomhed på emner som affaldssortering og genanvendelse af affald, og at det derfor er relevante emner i forhold til kampagner.

Små og store miljødilemmaer

Man kan ikke redde hele verden med en kampagne, men en kampagne kan skabe opmærksomhed om et miljødilemma og gøre en forskel på et synligt, afgrænset område. Emnerne for vores tilsynskampagner udspringer ofte af, at virksomhederne har gennemført store forbedringer i deres samlede miljøsituation, men at der fortsat er nogle ting, der halter. De tilbageværende forhold kan en tilsynskampagne ofte med succes rette spotlyset på. Det har vi fx gjort i en del forskellige kampagner med fokus på opbevaring af olier og kemikalier.

Vi oplever, at der er stigende opmærksomhed på emner som affaldssortering og genanvendelse af affald, og at det derfor er relevante emner i forhold til kampagner. Her rammer man også virksomheder, der ikke normalt har tilsyn, og som derfor ikke altid har det samme fokus på miljøet. I efteråret 2016 gennemførte vi fx en mindre kampagne om frasortering af bioaffald på virksomheder i anledning af nye regler om, at borgerne i Brøndby også skal sortere bioaffald fra.

Effektiv blå fisk giver renere badevand

For at få succes med en tilsynskampagne kræver det, at man foretager en grundig vurdering af relevansen og afgrænser kampagnens indhold og målgruppe. Brøndby har gode erfaringer med at afstemme forventningerne til udbyttet, og til hvor mange ressourcer vi vil bruge på kampagnen – ligesom vi altid prøver at nytænke enten vores formidling og metode eller begge dele.

Det er vores Blå fisk-kampagne i 2012 et rigtigt godt eksempel på. Bevæbnet med et stykke pap og en dåse blå spraymaling kom vi rundt til cirka 50 virksomheder med separate regnvandskloakker, hvor vandet på oplagspladser, parkering og interne køreveje løber direkte ud i naturen uden en egentlig rensning. Ved at spraymale en blå fisk ved de kloakker, hvor vandet ledes direkte ud i Køge Bugt, gjorde vi på en nem og effektiv måde opmærksom på, at heri skal man ikke hælde spildevand som fx gulvvaskevand, vand med kemikalier i eller lignende.

Lige netop Blå fisk-kampagnen har været landet rundt og er blevet videreudviklet i en del andre kommuner til en endnu bedre kampagne med forskellige målgrupper.

Samarbejde er kodeordet

Man kan med fordel også tænke sine lokalpolitikere ind i arbejdet med tilsyn og kampagner.  Vi orienterer løbende Teknik- og Miljøudvalget om årets indsatser, og når vi sætter kampagner i gang. Det er jo deres valgkreds, vi går rundt i, og vi oplever, at politikerne har stor interesse for området.

Og hvordan harmonerer så kravet om kampagner med de evigt knappe ressourcer? Ofte er der kun få medarbejdere i kommunen, der står for miljøtilsynet med virksomhederne sammen med mange andre forskellige sagstyper.  Og hvis man kun har få virksomheder indenfor en virksomhedstype eller en kampagnes fokusområde, kan man risikere at mangle den viden og erfaring, der kan sikre en vellykket tilsynskampagne. Derfor er Brøndby Kommune rigtig glad for det konstruktive samarbejde, vi har på tværs af kommuner i Vestegnens Miljøforum. Her mødes vi om fælles temadage og udarbejder fælles kampagnemateriale, der sikrer en højere kvalitet end den, vi egenhændigt kan opnå. Det tværkommunale samarbejde løfter vores kampagner og vores tilsynsindsats – og skaber rammen om en meget værdifuld sparring på tværs af kommunerne. I det hele taget er den gennemtænkte og velvalgte kampagne noget, der kan spare tid og ressourcer, noget der kan booste medarbejdernes arbejdsglæde, og som sikrer, at vi leverer en mere effektiv og målrettet miljøindsats på et højt fagligt niveau.

Brøndbys kampagnespecifikationer:

  • Vi afsætter 1.000 timer til 50 planlagte tilsyn inkl. opfølgende tilsyn og alt sagsbehandling, forberedelse mv.
  • Vi har til hver kampagne afsat 40-300 timer og 10.000-50.000 kr.
  • Vi har besøgt eller haft anden kontakt med 12-65 virksomheder pr. kampagne
  • Vi har gennemført 17 kampagner på de sidste ni år
  • Vi har 450 miljørelevante virksomheder og 36.000 borgere i Brøndby

  • Der er ansat 11 medarbejdere i Miljø, heraf seks, der primært arbejder med virksomheder (inkl. spildevand og affald)

Bekendtgørelse om tilsynskampagner

Siden 2014 har kommunerne og Miljøstyrelsen skullet gennemføre to årlige tilsynskampagner med industrivirksomheder og husdyrbrug som målgrupper. En tilsynskampagne er en afgrænset, målrettet og koordineret indsats - typisk omkring et konkret miljøproblem eller miljøtema.

Formålet med kampagnerne er at skabe ændringer i virksomheders adfærd og bidrage til at bevare et højt niveau af miljøbeskyttelse. I tilsynskampagnerne skal der opstilles mål for indsatsen, og effekten af kampagnen skal vurderes. Tilsynsmyndigheden skal en gang årligt digitalt offentliggøre den samlede konklusion på tilsynskampagneindsatsen, herunder mål og effekter. 

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Miljøchef
Kathleen Johman Kjærulff
Brøndby Kommune

Bragt i

Teknik & Miljø - Marts 2017

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Oktober 2024
  • Jorden er ikke grønnere på den anden side - selvom der ligger et parcelhus
  • Teknik & Miljø - September 2024 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - September 2024
  • Input til temaer og form på en mulig PFAS-konference i 2025
  • Teknik & Miljø - Juli/August 2024
  • Teknik & Miljø - Juli/August 2024 LÆS ONLINE
  • Tilmeldingen til KTC ÅRSMØDE er nu åben
  • Kom med til Aalborg 2024 - Vores byer. Vores ansvar.
  • Aalborg 2024 - Vores byer. Vores ansvar.

Faglige emner

Miljø og grundvand

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Elisabeth Gadegaard Wolstr.. - Ballerup Kommune - 2754s billede

Direktør

Elisabeth Gadegaard Wolstrup - P008786

Ballerup Kommune - 2754

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 · e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt