Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 337378 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af AF Møller - P00... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø

Faggruppe(r)

KTC faggruppe

KTC faggruppe for Natur- og overfladevand NOV

Landsdækkende

Hørings Indmelder

Niels Philip Jensen - P003658 - KL - 4243s billede

Konsulent

Niels Philip Jensen - P003658

KL - 4243

Høringsansvarlige

Ansvarlig formand:
Luise Pape Rydahl - P003434 - Syddjurs Kommune - 5404s billede

Chef for byudvikling og mobilitet

Luise Pape Rydahl - P003434

Syddjurs Kommune - 5404

Ansvarlig tovholder:
Luise Pape Rydahl - P003434 - Syddjurs Kommune - 5404s billede

Chef for byudvikling og mobilitet

Luise Pape Rydahl - P003434

Syddjurs Kommune - 5404

Alle deltagere

Ida Søkilde Jelnes - P002810 - Assens Kommune - 2724s billede

Biolog

Ida Søkilde Jelnes - P002810

Assens Kommune - 2724

Niels Hav Hermansen - P003638 - Næstved Kommune - 4689s billede

Teamleder

Niels Hav Hermansen - P003638

Næstved Kommune - 4689

Thomas Barfoed - P004065 - Fredensborg Kommune - 3152s billede

Direktør

Thomas Barfoed - P004065

Fredensborg Kommune - 3152

Luise Pape Rydahl - P003434 - Syddjurs Kommune - 5404s billede

Chef for byudvikling og mobilitet

Luise Pape Rydahl - P003434

Syddjurs Kommune - 5404

Morten Horsfeldt Jespersen.. - Silkeborg Kommune - 5143s billede

Natur og Miljøchef

Morten Horsfeldt Jespersen - P003595

Silkeborg Kommune - 5143

Line Strandholm Magnussen - P006557 - Sorø Kommune - 5289s billede

Biolog, naturmedarbejder

Line Strandholm Magnussen - P006557

Sorø Kommune - 5289

Ivan Thesbjerg - P002870 - Ringkøbing-Skjern Kommune - 4964s billede

Afdelingsleder

Ivan Thesbjerg - P002870

Ringkøbing-Skjern Kommune - 4964

Søren Brandt - P000381 - Herning Kommune - 3730s billede

Biolog

Søren Brandt - P000381

Herning Kommune - 3730

Anonyms billede
Steen Ravn Christensen - P003961 - Syddjurs Kommune - 5404s billede

Projektleder

Steen Ravn Christensen - P003961

Syddjurs Kommune - 5404

Martin Bruun - P006335 - Lolland Kommune - 4424s billede

Teamleder

Martin Bruun - P006335

Lolland Kommune - 4424

Knud Mikkelsen - Hjørring Kommunes billede

Teamleder

Knud Mikkelsen

Hjørring Kommune

Poul Hald Møller - P004833 - Silkeborg Kommune - 5143s billede

Biolog

Poul Hald Møller - P004833

Silkeborg Kommune - 5143

Værktøjer

Primære faneblade

  • Vis(aktiv fane)
  • Undlad at svare

Bilag

Bilag
høringsbrev(pdf)
rapport(pdf)

Faglige emner

Vandløb
Høring - Rapport 0

Høring over faglig udregning om grødeskæring i vandløb

29. april 2016 - 11:03

Status
Godkendt og lukket
Myndighed
NST
Officiel udsendelsesdato:
28. april 2016 - 12:00
KTC høringsfrist:
12. maj 2016 - 12:00
Deltagers frist:
11. maj 2016 - 12:00
Officiel svardato:
16. maj 2016 - 12:00
Ansvarlig formand:
Luise Pape Rydahl - P003434 - Syddjurs Kommune - 5404
Ansvarlig tovholder:
Luise Pape Rydahl - P003434 - Syddjurs Kommune - 5404
Hørings ID: 31958

Endeligt høringssvar

Høring: 
Høring over faglig udregning om grødeskæring i vandløb
Generelle bemærkninger: 

Rapporten fremhæver, at grødeskæring har end dog betydelig virkning på et vandløbs miljøtilstand. Jo hårdere, jo hyppigere og jo større del af grøden i profilet, der skæres, desto større vil den negative natur- og miljømæssige effekt være.

 En stikprøve foretaget af KTC for nylig i en række vandløb viste, at omkring halvdelen af drænudløbene i mange vandløb var placeret med udløb mindre end 30 cm over vandløbsbunden. Dette giver dataproblemer.

Det bør fremgå, at alle vandløb er i privat eje uanset status af offentlige eller private.

Af afsnit 1.2 fremgår

Der findes ca. 70.000 kilometer vandløb i Danmark, heraf er ca. 75 % private og ca. 25 % offentlige.

I afsnit 8.1 omtales små vandløb som følger:

Vandløb med primært afvandingsinteresser kan afgrænses til små (type 1) vandløb, som ikke er omfattet af hverken Naturbeskyttelsesloven,Lov om Vandplanlægning eller beliggende i Natura 2000 områder og derfor omfattet af Habitatdirektivet. De fleste af disse små vandløb er i privat eje.

Det bør fremgå, at alle vandløb er i privat eje uanset status af offentlige eller private. De ejes af bredejerne uanset størrelse. Det er en udbredt misforståelse, at offentlige vandløb er offentligt ejendom.

Miljøeffekten af grødeskæring

Ændret grødeskæringspraksis er ikke et virkemiddel til at opnå bedre miljøtilstand:

Afsnit 2.1.2 - Ændret grødeskæring indgår således ikke som et specifikt virkemiddel til at nå miljømålene, idet det i 2014 blev besluttet, at ændret vandløbsvedligeholdelse ikke skal indgå som aktivt virkemiddel i vandområdeplanen for anden planperiode.

Denne rapport godtgør i adskillige afsnit at grødeskæring har end dog betydelig virkning på et vandløbs miljøtilstand.

Af afsnit 2.3.1 fremgår f.eks. I nogle af de små vestjyske vandløb med sandbund kan vandplanternes tilstedeværelse være forudsætningen for at stabilisere bunden og forhindre omfattende sandvandring og dermed ødelæggelse af bundens smådyrssamfund og fiskenes gyde- og opvækstområder.

Her påpeges potentiel ødelæggelse af vandløbsbunden som en effekt i visse vandløb

Af afsnit 2.7.1 påpeges en negativ natur og miljømæssig effekt:

Da grøden skæres i en bred bane, efterlader det en betydelig del af vandløbsbunden uden grøde. Her er der begrænsede levemuligheder for planter, smådyr og fisk. Jo hårdere, jo hyppigere og jo større del af grøden i profilet, der skæres, desto større vil den negative natur- og miljømæssige effekt være.

Tilsvarende i afsnit 2.7.7:

Det kræver dygtige åmænd med sans for vandløbets liv at gennemføre selektiv grødeskæring og det tager naturligt nok længere tid. Men resultatet for miljøet kan være stort, idet man kan skabe et meget fint vandløb, i modsætning til den dårlige miljøtilstand, som efterlades ved de mere grove metoder.

Grove metoder skader vandløbet.

I afsnit 4.1 påpeges, at grødeskæring gennemføres udelukkende med henblik på at forbedre afvandingen. Der er altså ikke tale om en indsats for at gavne natur og miljø men udelukkende dyrkningsinteresser. Videre påpeger rapporten:

I dag spiller dårlige fysiske forhold i vandløbene en stadig større rolle for den økologiske tilstand. Reguleringen af flertallet af danske vandløb (flere end 90 %) kombineret med tidvise opgravninger af vandløbsbunden fastholder vandløbene i en tilstand, hvor ensartede fysiske forhold dominerer. Kombineret med gentagne grødeskæringer mange steder, har det skabt forringede levevilkår for de arter af planter, smådyr og fisk, som kendetegner uregulerede vandløb.

Videre fastslår rapporten i afsnit 4.3, at Derudover forringer grødeskæring vandløbene som levested for smådyrene, da der sker en homogenisering af det fysiske vandløbsmiljø som følge af skæringerne.

Samlet set taler rapporten således for, at grødeskæring og vedligeholdelse er et kraftigt indgreb i et vandløbs miljø og derfor bør være et virkemiddel – helst undgå det , hvis det er muligt – et resultat, som KTC kan støtte både ud fra en miljømæssig og en økonomisk synsvinkel. Sidstnævnte fordi vandløbsvedligeholdelse er et bekosteligt serviceområde inden for miljøområdet.

Afvanding og dræning

Rapporten giver en glimrende gennemgang af drænings betydning for plantevækst. Imidlertid bærer rapporten præg af at tage sit udgangspunkt i lærebogsstof og videnskabelige udredninger og ikke faktuelle forhold. Rapporten beskriver med andre ord ikke faktiske forhold men kun principper for afvanding. Det bør klart fremgå, at der er tale om sådanne principper, og at data og faktuelle forhold fra virkelighedens verden ikke indgår i rapporten. Ligeledes savner rapporten juridisk ophæng – især afsnittene om dræning, der helt forbigår vigtige juridiske forhold.

Således kan rapporten på visse punkter opleves som løsrevet fra faktiske forhold. Eksempler på dette følger hermed.

I afsnit 6.2.1 henvises til lærebogsteori som følger:

Drænudløbets placering fastsættes efter, at drænene har frit udløb i forhold til middelvandstanden i vandløbet i marts (Aslyng, 1980)1, og med en forventning om, at vandstanden kun kortvarigt oversvømmer drænudløbene, både vinter og sommer.

Af samme afsnit fremgår videre:

Et simpelt kriterium for, at afdræningen ikke er påvirket af vandstanden i vandløbet, kunne være, at disse oprindelige designkriterier for drænene overholdes. På meget flade arealer kan det evt have været vanskeligt at overholde designkriterierne, hvorfor drænenes udløb kan være lavere end det er optimalt.

Formuleringen indikerer, at rapportens forfattere antager, at lærebogskriterier for projektering af dræn på nær få særlige steder generelt er overholdt og dette derfor skal tages som udgangspunkt. Dette er imidlertid forkert, og KTC kan anbefale, at viden om faktiske forhold hidrørende fra kommunale og amtskommunale data inddrages. Det vil give et retvisende billede af de faktiske forhold.

Formuleringen indikerer også, at forfatterne ikke i tilstrækkelig grad er bekendt med vandløbsjuraen. Anvisningen om middelvandstanden i marts som projekteringsgrundlag kan ikke stå alene. Der mangler oplysning om, at denne middelvandstand skal være fastlagt i forhold til den vandføringsevne, som er gældende ifølge regulativet, og som ofte vil adskille sig fra den eventuelt målte.

I 1983 blev en revideret vandløbslov tiltrådt med en bestemmelse om, at samtlige regulativer skulle revideres (§ 17 i bek. Om klassifikation og registrering af vandløb ….). Som led i dette arbejde opmålte landets amter og kommuner hovedparten af de offentlige vandløb herunder koter på samtlige drænudløb. Her kunne det konstateres, at et betydende antal drænudløb er placeret så lavt, at de nødvendigvis må være dykkede i lange perioder i strid med ovennævnte principper. Endvidere viste opmålingerne, at mange vandløb var overuddybede, hvilket i øvrigt er i strid med vandløbsloven. En stikprøve foretaget af KTC for nylig i en række vandløb viste, at omkring halvdelen af drænudløbene i mange vandløb var placeret med udløb mindre end 30 cm over vandløbsbunden – en del sågar under vandløbets bund.

De beskrevne teorier om dræns placering bygger ydermere på, at der har eksisteret hydrometrisk data for middelvandstanden, som har kunnet bringes i spil i datidens projektering af dræn. Det gør der som hovedregel ikke. Derfor stemmer virkelighedens kendsgerninger ikke overens med de teorier, som rapporten beskriver.

Der kan naturligvis have været enkelte strækninger, hvor der har eksisteret måledata. Her vil næste problem så være, at disse data sandsynligvis ikke vil afspejle de regulativmæssige vandføringsevne, som er det reelle dimensioneringsgrundlag. Som nævnt viser opmålinger, at det har været sædvanligt med vandløb, som har opnået en forbedret men ikke godkendt vandføringsevne grundet overdreven vedligeholdelse.

Anbefalinger

Rapporten slutter med at anbefale grødeskæring afstemt efter forventet nedbør:

 

Følgevirkninger (herunder økonomiske): 

Tidspunktet for grødeskæring bør i højere grad planlægges efter afdræningsbehovet, således at der i højere grad er tale om behovsbestemt grødeskæring, der tager hensyn til forholdene i de enkelte år.

Denne anbefaling indebærer, at der er tilstrækkeligt mandskab og maskinel til rådighed til at håndtere sådanne begivenheder, og det er der næppe. Rapporten burde forholde sig til dette.

Høringsbrev

Høringsbrev og rapport vedhæftes som bilag.

Bemærk at rapporten skal danne grundlag for en ny vejledning om grødeskæring, se ministerens bestilling på NST's hjemmeside her

Jeg har spurgt NST om inddragelse af kommunerne og tidsplan. NST planlægger at inddrage kommunerne, ministeren har bestilt en færdig vejledning, som kan sendes i høring i august 2016. Når NST skal sende vejledningen i høring sidst i august, så skal vejledningen skrives i juni.

Jeg regner derfor med at fokusere KL's høringssvar på det "administrativt-faglige" frem for det "fag-faglige". Som jeg ser det skal høringssvaret fokusere på rapportens anbefalinger og deres brugbarhed i en konkret vejledning (Hvor bør vi ændre praksis jf. anbefalingerne? Hvad koster det at lave om? ... ?)

Jeg tager gerne enkelte fag-faglige synspunkter med (eksempelvis anvendt litteratur og fagligt accepterede hypoteser), men det kommer ikke til at fylde i KL's høringssvar. Har I kræfter til at tage en sådan faglig tråd op, så gør det i et høringssvar fra egen kommune.

Besvarelser

Bjarne Bringedal Svendsen - Køge Kommunes billede

Natur- og miljøchef

Bjarne Bringedal Svendsen

Køge Kommune

Helhedsindtryk: 

-

Generelle bemærkninger: 

-

Detaljerede bemærkninger: 

Generelt

 

Af afsnit 1.2 fremgår

 

Der findes ca. 70.000 kilometer vandløb i Danmark, heraf er ca. 75 % private og ca. 25 % offentlige.

 

I afsnit 8.1 omtales små vandløb som følger:

 

Vandløb med primært afvandingsinteresser kan afgrænses til små (type 1) vandløb, som ikke er omfattet af hverken Naturbeskyttelsesloven,Lov om Vandplanlægning eller beliggende i Natura 2000 områder og derfor omfattet af Habitatdirektivet. De fleste af disse små vandløb er i privat eje.

 

Det bør fremgå, at alle vandløb er i privat eje uanset status af offentlige eller private. De ejes af bredejerne uanset størrelse. Det er en udbredt misforståelse, at offentlige vandløb er offentligt ejendom.

 

Miljøeffekten af grødeskæring

 

Ændret grødeskæringspraksis er ikke et virkemiddel til at opnå bedre miljøtilstand:

 

Afsnit 2.1.2 - Ændret grødeskæring indgår således ikke som et specifikt virkemiddel til at nå miljømålene, idet det i 2014 blev besluttet, at ændret vandløbsvedligeholdelse ikke skal indgå som aktivt virkemiddel i vandområdeplanen for anden planperiode.

 

Denne rapport godtgør i adskillige afsnit at grødeskæring har end dog betydelig virkning på et vandløbs miljøtilstand.

 

Af afsnit 2.3.1 fremgår f.eks. I nogle af de små vestjyske vandløb med sandbund kan vandplanternes tilstedeværelse være forudsætningen for at stabilisere bunden og forhindre omfattende sandvandring og dermed ødelæggelse af bundens smådyrssamfund og fiskenes gyde- og opvækstområder.

Her påpeges potentiel ødelæggelse af vandløbsbunden som en effekt i visse vandløb

 

Af afsnit 2.7.1 påpeges en negativ natur og miljømæssig effekt:

Da grøden skæres i en bred bane, efterlader det en betydelig del af vandløbsbunden uden grøde. Her er der begrænsede levemuligheder for planter, smådyr og fisk. Jo hårdere, jo hyppigere og jo større del af grøden i profilet, der skæres, desto større vil den negative natur- og miljømæssige effekt være.

 

Tilsvarende i afsnit 2.7.7:

Det kræver dygtige åmænd med sans for vandløbets liv at gennemføre selektiv grødeskæring og det tager naturligt nok længere tid. Men resultatet for miljøet kan være stort, idet man kan skabe et meget fint vandløb, i modsætning til den dårlige miljøtilstand, som efterlades ved de mere grove metoder.

Grove metoder skader vandløbet.

 

I afsnit 4.1 påpeges, at grødeskæring gennemføres udelukkende med henblik på at forbedre afvandingen. Der er altså ikke tale om en indsats for at gavne natur og miljø men udelukkende dyrkningsinteresser. Videre påpeger rapporten:

 

I dag spiller dårlige fysiske forhold i vandløbene en stadig større rolle for den økologiske tilstand. Reguleringen af flertallet af danske vandløb (flere end 90 %) kombineret med tidvise opgravninger af vandløbsbunden fastholder vandløbene i en tilstand, hvor ensartede fysiske forhold dominerer. Kombineret med gentagne grødeskæringer mange steder, har det skabt forringede levevilkår for de arter af planter, smådyr og fisk, som kendetegner uregulerede vandløb.

 

Videre fastslår rapporten i afsnit 4.3, at Derudover forringer grødeskæring vandløbene som levested for smådyrene, da der sker en homogenisering af det fysiske vandløbsmiljø som følge af skæringerne.

 

Samlet set taler rapporten således for, at grødeskæring og vedligeholdelse er et kraftigt indgreb i et vandløbs miljø og derfor bør være et virkemiddel – helst undgå det , hvis det er muligt – et resultat, som KTC kan støtte både ud fra en miljømæssig og en økonomisk  synsvinkel. Sidstnævnte fordi vandløbsvedligeholdelse er et bekosteligt serviceområde inden for miljøområdet.

 

Afvanding og dræning

 

Rapporten giver en glimrende gennemgang af drænings betydning for plantevækst. Imidlertid bærer rapporten præg af at tage sit udgangspunkt i lærebogsstof og videnskabelige udredninger og ikke faktuelle forhold. Rapporten beskriver med andre ord ikke faktiske forhold men kun principper for afvanding. Det bør klart fremgå, at der er tale om sådanne principper, og at data og faktuelle forhold fra virkelighedens verden ikke indgår i rapporten. Ligeledes savner rapporten juridisk ophæng – især afsnittene om dræning, der helt forbigår vigtige juridiske forhold.

 

Således kan rapporten på visse punkter opleves som løsrevet fra faktiske forhold. Eksempler på dette følger hermed.

 

I afsnit 6.2.1 henvises til lærebogsteori som følger:

Drænudløbets placering fastsættes efter, at drænene har frit udløb i forhold til middelvandstanden i vandløbet i marts (Aslyng, 1980)1, og med en forventning om, at vandstanden kun kortvarigt oversvømmer drænudløbene, både vinter og sommer.

 

Af samme afsnit fremgår videre:

Et simpelt kriterium for, at afdræningen ikke er påvirket af vandstanden i vandløbet, kunne være, at disse oprindelige designkriterier for drænene overholdes. På meget flade arealer kan det evt have været vanskeligt at overholde designkriterierne, hvorfor drænenes udløb kan være lavere end det er optimalt.

 

Formuleringen indikerer, at rapportens forfattere antager, at lærebogskriterier for projektering af dræn på nær få særlige steder generelt er overholdt og dette derfor skal tages som udgangspunkt. Dette er imidlertid forkert, og KTC kan anbefale, at viden om faktiske forhold hidrørende fra kommunale og amtskommunale data inddrages. Det vil give et retvisende billede af de faktiske forhold.

 

Formuleringen indikerer også, at forfatterne ikke i tilstrækkelig grad er bekendt med vandløbsjuraen. Anvisningen om middelvandstanden i marts som projekteringsgrundlag kan ikke stå alene. Der mangler oplysning om, at denne middelvandstand skal være fastlagt i forhold til den vandføringsevne, som er gældende ifølge regulativet, og som ofte vil adskille sig fra den eventuelt målte.

 

I 1983 blev en revideret vandløbslov tiltrådt med en bestemmelse om, at samtlige regulativer skulle revideres (§ 17 i bek. Om klassifikation og registrering af vandløb ….). Som led i dette arbejde opmålte landets amter og kommuner hovedparten af de offentlige vandløb herunder koter på samtlige drænudløb. Her kunne det konstateres, at et betydende antal drænudløb er placeret så lavt, at de nødvendigvis må være dykkede i lange perioder i strid med ovennævnte principper. Endvidere viste opmålingerne, at mange vandløb var overuddybede, hvilket i øvrigt er i strid med vandløbsloven. En stikprøve foretaget af KTC for nylig i en række vandløb viste, at omkring halvdelen af drænudløbene i mange vandløb var placeret med udløb mindre end 30 cm over vandløbsbunden – en del sågar under vandløbets bund.

 

De beskrevne teorier om dræns placering bygger ydermere på, at der har eksisteret hydrometrisk data for middelvandstanden, som har kunnet bringes i spil i datidens projektering af dræn. Det gør der som hovedregel ikke. Derfor stemmer virkelighedens kendsgerninger ikke overens med de teorier, som rapporten beskriver.

Der kan naturligvis have været enkelte strækninger, hvor der har eksisteret måledata. Her vil næste problem så være, at disse data sandsynligvis ikke vil afspejle de regulativmæssige vandføringsevne, som er det reelle dimensioneringsgrundlag. Som nævnt viser opmålinger, at det har været sædvanligt med vandløb, som har opnået en forbedret men ikke godkendt vandføringsevne grundet overdreven vedligeholdelse.

 

Anbefalinger

 

Rapporten slutter med at anbefale grødeskæring afstemt efter forventet nedbør:

 

Tidspunktet for grødeskæring bør i højere grad planlægges efter afdræningsbehovet,

således at der i højere grad er tale om behovsbestemt grødeskæring,

der tager hensyn til forholdene i de enkelte år.

 

Denne anbefaling indebærer, at der er tilstrækkeligt mandskab og maskinel til rådighed til at håndtere sådanne begivenheder, og det er der næppe. Rapporten burde forholde sig til dette.

 

Følgevirkninger (herunder økonomiske): 

-

Yderligere foranstaltninger: 

-

Log ind for at kommentere

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Elisabeth Gadegaard Wolstr.. - Ballerup Kommune - 2754s billede

Direktør

Elisabeth Gadegaard Wolstrup - P008786

Ballerup Kommune - 2754

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 · e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt